Autobus bez kierowcy już jeździ w Gdańsku. To pierwszy taki test w Polsce

Autobus bez kierowcy już jeździ w Gdańsku. To pierwszy taki test w Polsce

W Gdańsku uruchomiono połączenie autobusowe realizowane bez kierowcy. Autonomiczny bus do końca września będzie wozić pasażerów do gdańskiego ZOO. Gdańsk to pierwsze miasto w Polsce, które testuje pojazd bez kierowcy w transporcie publicznym.

Dwa samo jeżdżące pojazdy EZ10 pojawiły się w Gdańsku pod koniec sierpnia. To efekt udziału miasta w projekcie Sohjoa Baltic pod nazwą “Przejście do ekologicznego i autonomicznego transportu publicznego ostatniej mili w Regionie Morza Bałtyckiego”. W projekcie uczestniczą też Tallinn, Kongsberg, Vejle i Semigalia.

– Gdańsk realizuje rozmaite projekty z zakresu zrównoważonej mobilności, a ten jest niezwykle innowacyjny. Lider projektu, Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach poszukiwał do konsorcjum projektowego partnera z tej części Europy (region Morza Bałtyckiego), więc miasto zgłosiło chęć udziału oraz uczestniczyło w pozyskiwaniu środków – mówi Business Insider Polska Jędrzej Sieliwończyk z biura prezydenta miasta Gdańska.

Bus zawiezie mieszkańców i turystów do gdańskiego ZOO

Inauguracja testów autonomicznego busa nastąpiła w piątek 6 września po godz. 11.00, a wzięła w nim udział m.in. prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz i wiceprezydent miasta Piotr Grzelak.

Pojazd bez kierowcy będzie jeździć do końca września, przez pięć godzin każdego dnia, minimum dwa razy w ciągu godziny. Pojedzie na zaprogramowanej wcześniej trasie od przystanku początkowego przy ulicy Spacerowej, przez przystanek pośredni przy parkingu samochodowym, do przystanku końcowego przy Gdańskim Ogrodzie Zoologicznym i z powrotem. – To niespełna kilometr w jedną stronę. Przejazd w obydwie strony potrwa około 15 min – mówi Sieliwończyk.

W pojeździe zmieści się maksymalnie dziewięcioro pasażerów. Podróżujący nie będą musieli kupować biletu.

Brak kierowcy może budzić obawy niektórych pasażerów. Zadbano jednak, by było bezpiecznie.

– W pojeździe każdorazowo obecny będzie przeszkolony operator, który zareaguje w razie konieczności, np. zatrzyma pojazd lub w trybie manualnym ominie przeszkodę. Przede wszystkim jednak na wysoki poziom bezpieczeństwa wpływają niezwykle czułe czujniki, w które wyposażony jest pojazd oraz kamery 360 stopni – dodaje Sieliwończyk.

Poza tym autonomiczny bus będzie się poruszał po jednej jezdni ulicy Karwieńskiej na prawach wyłączności, bo zamknięto tę jezdnię dla innych pojazdów.

Do testów będzie wykorzystywany jeden z dwóch busów. Drugi z nich będzie czekał w zastępstwie, by w razie prac serwisowych czy ewentualnych napraw nie było przerwy w testach.

Autobus autonomiczny w Gdańsku

Wrześniowe przejazdy busa pochłoną ponad 420 tys. zł

Oba pojazdy dostarczyła firma EasyMile, która wygrała zorganizowany przez miasto przetarg. Wrześniowe kursy autonomicznego busa pochłoną 420 660 zł (wraz z podatkiem VAT).

– Miasto uzyskało dofinansowanie z programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego w wysokości 85 proc., a 15 proc. kosztów ponoszonych w projekcie to wkład własny miasta – mówi nam Sieliwończyk.

Podziel się tym artykułem:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Print this page
Print
Email this to someone
email