Jak Centralny Port Komunikacyjny będzie połączony z Podkarpaciem?

Jak Centralny Port Komunikacyjny będzie połączony z Podkarpaciem?
Jednym z głównych projektów infrastrukturalnych obecnego rządu Centralny Port Komunikacyjny, który ma powstać w Baranowie, w połowie drogi między Łodzią a Warszawą. Inwestycja ma też oddziaływać na wszystkie regiony kraju, w tym także na Podkarpackie.
Projekt CPK zakłada nie tylko budowę lotniska w centrum kraju, ale także stworzenie dużego węzła kolejowego.
– Eksperci i rząd szybko zwrócili uwagę, że nie może chodzić tylko o transport lotniczy – mówi Bogdan Rzońca, przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury i poseł-elekt do Parlamentu Europejskiego. – Bardzo ważnym elementem Portu jest budowa połączeń kolejowych i udoskonaleń istniejących połączeń drogowych. Ukazało się w kwietniu rozporządzenie Rady Ministrów o „piaście i szprysze” (po angielski hub&spoke) i jeszcze będzie rozporządzenie ministra, które będzie uszczegóławiać te kwestie.
Poseł Rzońca tłumaczy, że to model przypominający kształtem koło w motocyklu czy w w rowerze. Piastą jest CPK, multimodalny port komunikacyjny, mający rocznie obsługiwać 40 mln pasażerów początkowo. A szprychami będą dochodzącego do niego połączenia komunikacyjne z całego kraju. Zwiększy się przepust ować portu lotniczego, nowe linie kolejowe i udoskonalony
Na Podkarpacie ma prowadzić „szprycha nr 6”. to linia kolejowa przez Grójec, Radom, Ostrowiec Świętokrzyski, Stalową Wolę do Rzeszowa. W stolicy województwa byłoby rozgałęzienie, jedna odnoga prowadziłaby do Sanoka, a druga do Krosna, a może też z linią połączenia Jasło – Dębica. Oczywiście to byłoby połączenie w większej części po nowym szlaku.
– CPK będzie skomunikowany ze wszystkimi regionami Polski. Z każdego województwa będzie można dojechać koleją w czasie najdłużej 2 godziny 15 minut – dodaje Bogdan Rzońca.
Szprycha nr 6 stanowi połączenie Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego z województwami: świętokrzyskim i podkarpackim. Pociągi z CPK po przejechaniu przez Grójec – czyli rejon tzw. szlaku jabłkowego, w sąsiedztwie zamku w Czersku – pojadą dalej przez Radom.
Dzięki inwestycjom spółek CPK i PKP Polskie Line Kolejowe, które zostały przewidziane w ramach szprychy nr 6 do sieci połączeń dalekobieżnych włączony zostanie Sanok, jedno z najdalej wysuniętych na południowy wschód miast w Polsce, w którym w Muzeum Historycznym możemy podziwiać liczącą ok. 600 prac Galerię Zdzisława Beksińskiego. Założenia spółki CPK są takie, że podróż z Warszawy do Stalowej Woli skróci się niemal trzykrotnie (wyniesie 2 godz.), a do Rzeszowa ze stolicy dojedziemy w czasie o ponad 1,5 godz. krótszym niż obecnie (będzie to 2,5 godz).
– Korzyści dla pasażerów jest znacznie więcej. Grójec, dziś wykluczony transportowo, przestanie być białą plamą na kolejowej mapie Polski. Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski m.in. Ostrowca Świętokrzyskiego, Rzeszowa i Sanoka – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK. – Szprycha nr 6 poprawi dostępność transportową województw świętokrzyskiego i podkarpackiego, zapewniając szybsze podróże między miastami w regionie i do stolicy.
To wszystko w ramach kolejowej części Programu CPK, która zakłada budowę ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy.
– Z ponad 100 polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Zadania realizowane w ramach Programu Kolejowego CPK pozwolą nam działać na rzecz zrównoważenia transportu w Polsce. Dzisiaj charakteryzuje się on niedostatecznym rozwojem kolei i opiera w nadmierny sposób na infrastrukturze drogowej – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.
W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii, głównie na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe wpisane są w horyzont czasowy do 2040 r.
Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP PLK.
29 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła wchodzące dziś w życie rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, otrzymał numer i został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.
Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało rozebrane ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.
Źródło: www.gospodarkapodkarpacka.pl
Podziel się tym artykułem:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Print this page
Print
Email this to someone
email