Polacy z Hyper Poland zebrali 640 tys. zł na budowę prototypu hyperloopa

Polacy z Hyper Poland zebrali 640 tys. zł na budowę prototypu hyperloopa
Polski startup Hyper Poland chce już w pierwszej połowie tego roku zbudować testowy model hyperloopa w skali 1:5. By to zrobić, zbiera fundusze za pośrednictwem crowdfundingu udziałowego na brytyjskiej platformie Seedrs. Kampania wystartowała niedawno, a na koncie firmy jest już 149 tys. euro (ok. 640 tys. zł). Polacy chcą pozyskać łącznie 200 tys. euro (ok. 860 tys. zł).
Akcja została uruchomiona w trybie prywatnym (dla wybranych inwestorów) w piątek, 15 marca, a w środę rano stała się publiczna. Cała zbiórka, czyli kwota 200 tys. euro odpowiada wartości 2,72 proc. udziałów w spółce. Jeśli cel zostanie przekroczony, to wtedy liczba udziałów się zwiększy.
– Zaczynamy zupełnie nowy etap, który zakończymy niebawem pierwszym w Europie Środkowo-Wschodniej pojazdem szynowym, który będzie w stanie poruszać się, wykorzystując zjawisko pasywnej lewitacji – tłumaczy Przemysław Pączek, prezes Hyper Poland.
– W 2018 roku skupiliśmy się na badaniach, obliczeniach i symulacjach komputerowych, które zakończyły się złożeniem sześciu wniosków patentowych na technologię napędu i silnika pojazdu typu hyperloop. W pierwszej połowie 2019 roku zbudujemy model, który potwierdzi nasze założenia teoretycznie – dodaje Pączek.
Hyper Poland – co planuje w najbliższych miesiącach
Jeszcze w marcu Hyper Poland rozpocznie składanie pierwszego modelu testowego. Będzie to demonstrator technologii zbudowany w skali 1:5. Firma potrzebuje go, by sprawdzić działanie napędu i zawieszenia magnetycznego.
Testy demonstratora będą polegały na krótkim przejeździe pojazdu po torze. Na tym odcinku pojazd będzie kolejno przyspieszał, jechał ze stałą prędkością i hamował, przy czym przy osiągnięciu pewnej szybkości zacznie również samoczynnie lewitować. Sprawdzimy, czy udaje się uzyskać założone osiągi kapsuły, prędkość, przyspieszenie, parametry pracy silnika, takie jak moc maksymalna i pobór prądu oraz działanie układu lewitacji – wyjaśnia Paweł Radziszewski, dyrektor ds. technologii w Hyper Poland.
Na przełomie 2019 i 2020 roku firma planuje kolejny test. Wtedy zamierza zbudować pojazd o docelowych wymiarach, który będzie poruszał się lewitując po standardowych torach kolejowych, ale specjalnie dostosowanych do tego celu.
Zwykłe tory z hyperloopem? To możliwe – przekonuje firma
Technologia Hyper Poland ma pozwolić na to, aby w istniejących już korytarzach kolejowych zamiennie poruszały się zwykłe pociągi i superszybkie pociągi magnetyczne. Ma być to kilkukrotnie tańsze niż w pierwotnym pomyśle, zakładającym budowę od zera infrastruktury próżniowej dla hyperloopów.
Z Seedrs, platformy przez którą polski startup zbiera fundusze, skorzystało dotychczas 764 europejskich firm, który zebrali od inwestorów indywidualnych ponad 640 mln euro.
www.businessinsider.com.pl
Podziel się tym artykułem:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Print this page
Print
Email this to someone
email