"Polska skurczy się do rozmiarów Warszawy". Czy Polacy przesiądą się do hyperloopa?

"Polska skurczy się do rozmiarów Warszawy". Czy Polacy przesiądą się do hyperloopa?

Polacy znani są z tego, że szybko akceptują i korzystają z nowych rozwiązań, np. usprawniających płatności. Dane dotyczące wynajmu samochodów na minuty czy elektrycznych hulajnóg pokazują też, że chętnie testują nowinki z dziedziny transportu. Czy tak samo chętnie przesiedliby się do hyperloopa, czyli superszybkiej kolei próżniowej? Postanowili to sprawdzić naukowcy z Akademii Leona Koźmińskiego.

  • Grupa badaczy pod kierownictwem dr Agaty Stasik z Akademii Leona Koźmińskiego zrealizowała badanie ankietowe, w którym wzięło udział 1,5 tys. osób
  • Pytano o preferowane sposoby podróżowania na różnych dystansach
  • W drugim etapie przeprowadzono wywiady grupowe w Warszawie i Łodzi, w których uczestniczyło w sumie 21 badanych

Wnioski? Polacy są pozytywnie nastawieni do idei kolei próżniowej (88 proc. odpowiedzi). Najwięksi jej zwolennicy to mieszkańcy miast w wieku 18-30 lat. W podziale na grupy zawodowe najbardziej “za” była wyższa kadra zarządzająca i właściciele firm, dla których ważne jest skrócenie czasu dojazdu na długich, międzymiastowych trasach.

Hyperloop to superszybka kolej próżniowa. Ten koncept spopularyzował kilka lat temu Elon Musk, szef SpaceX i Tesli. Przewiduje on, że będziemy podróżować w kapsułach, przemieszczających się w specjalnych tubach, a nie po tradycyjnych torach, z prędkością ok. 1000 km/h. Od czasu, gdy Musk ogłosił konkurs na opracowanie takiej technologii transportu, pojawiło się wiele pomysłów jak ją rozwinąć i zaadoptować. Jeden rozwijany jest w Polsce. Firma Hyper Poland niedawno zademonstrowała swój pojazd typy magrail.

Magrail to kolej magnetyczna, która ma wykorzystywać istniejące korytarze transportowe konwencjonalnych kolei. Polska firma uważa, że standardowe pociągi i pojazdy lewitujące magnetycznie będą mogły używać tego samego toru kolejowego wymiennie. Zapewnia też, że system magrail może być w pełni zintegrowany z istniejącą infrastrukturą kolejową bez konieczności wprowadzania zmian w klasycznym taborze kolejowym. Polacy planują przetestować swoją technologię na torze testowym w Żmigrodzie.

Richard Branson i Sebastian Kulczyk inwestują w hyperloopa

Nad własnym hyperloopem pracuje m.in. amerykańska firma, w którą zainwestował Sebastian Kulczyk i Richard Branson – Hyperloop One oraz holenderski startup Hardt Hyperloop, który zwyciężył w konkursie Elona Muska. Tym, który rozpoczął całe hyperloopowe szaleństwo. Holendrzy mają już za sobą pierwszą fazę testów, wsparcie energetycznego konsorcjum i kilka milionów euro finansowania.

Wizualizacja ultraszybkiej "kolei", nad którą pracuje holenderski Hardt Hyperloop

Wizualizacja ultraszybkiej “kolei”, nad którą pracuje holenderski Hardt Hyperloop

Prace zatem trwają, wiele firm ma nadzieję, że ultraszybkie pociągi, jadące ponad 1000 km/h staną się faktem. Czy gdyby tak się stało, Polacy przesiedliby się do nich?

Z badania Akademii Koźmińskiego wynika, że dla prawie połowy badanych sporą niedogodnością w takim pojeździe byłby… brak prawdziwych okien w wagonach. Konstrukcja kapsuły kolei próżniowej nie pozwoli podziwiać widoków w trakcie podróży. Jak wskazują twórcy badania – zamiast standardowych okien mogłyby pojawić się okna wirtualne czy multimedialne panele np. z dostępem do filmów.

“Polska wielkości Warszawy”

– Skutki wprowadzenia technologii hyperloop jako nowego środka transportu dla uczestników badania oznaczałyby przede wszystkim zmianę samego postrzegania odległości między miastami – mówi dr Agata Stasik.

Przywołuje wypowiedź jednego z uczestników badania, który zauważył, że w kontekście czasu przejazdów Polska skurczyłaby się do rozmiarów Warszawy. – Mogłoby to skłaniać ludzi do osiedlania się poza granicami dużych miast, a w kwestii podróżowania “dla przyjemności” bądź służbowo – znacząco ułatwić logistykę dalszego wyjazdu i zmniejszyć jego koszty – komentuje dr Stasik.

Dla potencjalnych pasażerów hyperloopa jego największymi zaletami byłyby kapsuły odjeżdżające co pięć minut oraz sama prędkość podróżowania. Zaniepokojenie budzi natomiast perspektywa odprawy i przechodzenia kontroli bezpieczeństwa jak na lotnisku, sterowanie kapsułami przez komputer oraz wspomniany już brak okien.

– Rozbudowana kontrola bezpieczeństwa jest postrzegana jako duża niedogodność i niweluje kluczową przewagę kolei próżniowej, czyli szybkość przejazdu. Z punktu widzenia pasażera liczy się przecież nie prędkość samego pojazdu, ale całkowity czas podróży – mówi dr Agata Stasik.

– Kwestie bezpieczeństwa są bardzo ważne dla użytkowników nowych technologii – nie chcemy, żeby ludzie bali się z nich korzystać. Bezpieczeństwo to przede wszystkim odpowiedni projekt i wykonanie, ale trzeba brać pod uwagę również aspekt społeczny, związany na przykład z obawami dotyczącymi ataku terrorystycznego. Jest stanowczo za wcześniej na rozstrzygnięcie, czy i jakie zabezpieczenia będą tu konieczne. W badaniu chcieliśmy jednak dowiedzieć się, jak potencjalni użytkownicy reagują na dosyć ekstremalną możliwość, czyli restrykcyjną kontrolę bezpieczeństwa – czy będzie ich zniechęcać, czy wręcz przeciwnie, zwiększy zaufanie do nowego środka transportu – dodaje socjolożka.

Dla prawie 40 proc. badanych problem braku okien mógłby być rozwiązany poprzez zamontowanie okien wirtualnych, które wyświetlałyby pasażerom “widoki” w wysokiej rozdzielczości. Prawie połowa ankietowanych (47 proc.) chciałaby mieć do dyspozycji podczas podróży multimedialne panele, na których można byłoby oglądać filmy, słuchać muzyki czy grać w gry komputerowe.

Badanie przeprowadzone przez Akademię Koźmińskiego nosi nazwę “Potencjał rozwoju i wdrażania w Polsce technologii kolei próżniowej w kontekście społecznym, technicznym, ekonomicznym i prawnym”, zostało sfinansowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. NCBiR dofinansował polską firmę Hyper Poland 16,5 mln zł (na prace badawczo-rozwojowe związane z ich projektem).

Podziel się tym artykułem:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Print this page
Print
Email this to someone
email
Zostaw komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.