Technologie: Pisanie ręczne czy na klawiaturze. Co jest dla nas lepsze ?

Technologie: Pisanie ręczne czy na klawiaturze. Co jest dla nas lepsze ?

Należycie do osób, które podczas nauki robiły odręczne notatki, bo mieliście wrażenie, że w taki sposób szybciej przyswajacie wiedzę? Dziś okazuje się, że ma to naukowe wyjaśnienie!

Nowe badania skupiły się na analizie wzorów fal mózgowych u dzieci i młodych dorosłych podczas pisania ręcznego i na klawiaturze, które jak się szybko okazało mocno się od siebie różnią, a co więcej jedna z tych metod jest zdecydowanie skuteczniejsza podczas nauki. Co nie będzie zaskoczeniem dla osób od lat robiących ręczne notatki podczas przyswajania wiedzy, to właśnie ten sposób pozwala na efektywniejsze przyswajanie wiedzy. Jest to o tyle niefortunne, że w ostatnich latach pisanie na klawiaturze, tablecie czy smartfonie coraz skuteczniej wypiera pisanie ręczne, również w szkole, co w obliczu tych wyników powinniśmy dobrze przemyśleć – nowe technologie jak najbardziej tak, ale jako dodatek do pisania ręcznego.

Audrey van der Meer z Norweskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii od lat bada różnice w aktywności fal mózgowych podczas pisania ręcznego i na klawiaturze, a w 2017 roku razem z kolegami przedstawili nawet przekonujące badania oparte o elektroencefalogramy (EEG) aktywności mózgu 20 studentów, wykonane podczas pisania na klawiaturze i rysowania obrazków. W tym właśnie badaniu wzory aktywności fal mózgowych uznawane jako optymalne do nauki były obserwowane podczas pisania ręcznego, a nie było ich podczas pisania na klawiaturze. Nowe badanie idzie o krok dalej, sprawdzając różnice w aktywności mózgu podczas rysowania, pisania ręcznego i pisania na klawiaturze.

Jeśli chodzi o młodych dorosłych, to naukowcy odkryli, że ręczne pisanie z wykorzystaniem rysika na ekranie dotykowym aktywuje obszary mózgu, które są bardzo ważne dla zapamiętywania i kodowania nowych informacji, czyli zapewniają optymalne warunki do nauki. Podobne rejony mózgu zostały aktywowane podczas rysowania, choć wzory aktywacji były tu nieco inne, czego nie można powiedzieć o pisaniu na klawiaturze. Mówiąc krótko, ręczne pisanie i rysowanie są pod tym względem podobne do siebie i jednocześnie różnią się od pisania na klawiaturze. W przypadku dzieci wzory aktywności mózgu są podobne, ale w mniejszym stopniu, dlatego naukowcy sugerują, że w młodym wieku powinniśmy poznawać wszystkie trzy typy zachowań, tzn. ręczne pisanie, rysowania i pisanie na klawiaturze, żeby wzmocnić każdy z indywidualnych obwodów mózgu. 

– Naukowa ręcznego pisania to powolny proces, ale bardzo ważne jest, żeby dzieci przeszły ten trudny i żmudny etap. Zawiłe ruchy dłonią i kształtowanie liter przynoszą wiele zalet. Jeśli używasz klawiatury, używasz tego samego ruchu dla każdej litery. Pisanie ręczne wymaga kontroli swoich zdolności motorycznych i zmysłów. To ważne, żeby mózg był w stanie nauki tak często, jak to tylko możliwe. Użyłabym klawiatury, żeby napisać esej, ale notatki podczas lektury tworzyła ręcznie – wyjaśnia van der Meer. Oznacza to, że jak najbardziej powinniśmy korzystać z nowych technologii, ale jednocześnie nie należy porzucać klasycznego pisania i rysowania, bo rozwój mózgu powinien następować we wszystkich obszarach – co więcej, pisanie ręczne pomaga w zapamiętywaniu podczas nauki, więc warto z tego skorzystać. Szczególnie że pod hasłem pisanie ręczne nie kryje się wcale konieczność używania ołówka i kartki, bo równie dobrze może to być rysik do pisania po ekranie, chodzi o konkretne ruchy dłoni. 

Podziel się tym artykułem:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Print this page
Print
Email this to someone
email