Zaczynają się ciężkie czasy dla podkarpackich przedsiębiorców. Pierwsze duże zwolnienia w zakładach.

Zaczynają się ciężkie czasy dla podkarpackich przedsiębiorców. Pierwsze duże zwolnienia w zakładach.

Ponad 120 osób straciło pracę w Arkus&Romet Group w Dębicy. AG Motors zwolni 47 osób. Z etatem żegna się też wiele osób zatrudnionych w różnego rodzaju mniejszych zakładach usługowych.

Przyczyną jest reorganizacja związana z sytuacją ekonomiczną wynikającą z pandemii. Wszystkie kanały dystrybucji zostały sparaliżowane i praktycznie przestały funkcjonować. W skali całego kraju czarny scenariusz mówi o 1-2 milionach Polaków, którzy stracą pracę przez kryzys spowodowany koronawirusem.

Redukcje dotkną nie tylko pracowników produkcji, ale proporcjonalnie wszystkich działów firmy. W pierwszej kolejności osób zatrudnionych na umowach o pracę na czas określony.

Także AG Motors, spółka córka, będąca podwykonawcą komponentów dla producentów rowerów wydała osobny komunikat dotyczący redukcji etatów w firmie. Zwolnienia obejmą 47 osób, z czego 31 osób to pracownicy zatrudnieni na umowach na czas określony a 16 – na czas nieokreślony.

Katarzyna Rostowska-Machnik, wicedyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Dębicy przyznała, że do urzędu wpłynęło pismo o zamiarze zwolnienia łącznie 310 osób z Arkusa i AG Motors – w terminie do końca października.

Niektóre firmy w regionie zawiesiły produkcję. To m.in. fabryka Grupy BSH w podrzeszowskiej Rogoźnicy.

– Wstrzymanie produkcji jest spowodowane przede wszystkim troską o bezpieczeństwo i zdrowie pracowników oraz spadkiem zapotrzebowania rynków na sprzęty gospodarstwa domowego. Wiele krajów ograniczając rozprzestrzenianie się koronawirusa wprowadziło lub zamierza wprowadzić znaczne ograniczenia w handlu tradycyjnym – tłumaczy firma.

Zarząd Firmy Oponiarskiej Dębica SA podjął decyzję o przedłużeniu wstrzymania produkcji w fabryce do 17 kwietnia. Jak czytamy w komunikacie: “W trosce o zdrowie pracowników i partnerów biznesowych, w wyniku rozwoju epidemii COVID-19 i jego dalszego negatywnego wpływu na popyt rynkowy w Polsce i na rynkach, na których działa kluczowy klient spółki, koncern Goodyear”.

Także firma MTU Aero Engines ogłosiła, że tymczasowo zawiesza większość działań w wielu miejscach w Europie, m.in. w Jasionce.

W Mielcu produkcję ograniczył zakład Kirchhoff Polska, produkujący metalowe i hybrydowe zespoły do nadwozi i podwozi samochodów.

– Pracujemy na mocno zwolnionych obrotach, na pół gwizdka. Produkować do magazynu nie ma sensu – tłumaczy Janusz Soboń, prezes Kirchhoff Polska w Mielcu.

Podziel się tym artykułem:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Print this page
Print
Email this to someone
email