Biznes: Przedsiębiorstwa wdrażają rozwiązania ekologiczne i prospołeczne w odpowiedzi na oczekiwania i wymogi banków oraz klientów

Biznes: Przedsiębiorstwa wdrażają rozwiązania ekologiczne i prospołeczne w odpowiedzi na oczekiwania i wymogi banków oraz klientów

Rosnące wymagania branży finansowej oraz wyraźnie zmieniające się oczekiwania klientów to dwa czynniki, które wymuszają na przedsiębiorstwach, w tym w szczególności na branży nieruchomości, wdrażanie rozwiązań proekologicznych i prospołecznych – powiedział Dominik Januszewski, Head of Strategic Consulting, JLL Poland, podsumowując debatę o ESG na Forum Ekonomicznym w Karpaczu.

Terminem „ESG” określane są – coraz częściej obecne w strategiach firm – działania w zakresie troski o środowisko naturalne (Environmental), odpowiedzialność społeczną (Social) i wewnętrzny ład korporacyjny (Corporate Governance).

„Branża nieruchomości komercyjnych i mieszkalnych musi stosować kryteria ESG, ponieważ ocena ich wdrożenia staje się częścią oceny zdolności kredytowej przedsiębiorstwa. Brak spełnienia wymogów ESG ogranicza dostęp do finansowania oraz istotnie podnosi koszty finansowania, negatywnie wpływając na rentowność projektów deweloperskich” – mówił Dominik Januszewski.

Według niego, również klienci, którzy wynajmują powierzchnie, oczekują, że obiekt będzie spełniał zasady ESG, np. aby biuro było dostosowane do potrzeb pracowników z niepełnosprawnością.

Podczas debaty, zorganizowanej w Karpaczu przez dziennik „Rzeczpospolita”, szef doradztwa strategicznego JLL przywołał badania, z których wynika, że ponad 50 proc. ankietowanych pracowników kieruje się kryteriami ESG przy wyborze pracodawcy. „A nowych osób na rynku pracy przybywa około pół miliona rocznie, więc ten odsetek będzie rósł” – dodał Dominik Januszewski. 

Według niego, ponadto obecna sytuacja geopolityczna, w tym wojna w Ukrainie, uwypukliły konieczność podejmowania działań w zakresie zarządzania wyzwaniami klimatycznymi czy dotyczącymi surowców naturalnych, jak również tematami społecznymi.

Dominik Januszewski podkreślił, że JLL Poland, jako firma doradcza specjalizująca się w rynku nieruchomości, chce być adwokatem zmian i wspierać zarówno firmy z branży nieruchomościowej, jak i klientów tej branży w dostosowaniu się do wyzwań w zakresie energooszczędności czy zmniejszania śladu węglowego, a także odpowiedzialności społecznej. Służyć temu ma rozbudowa działów Capital Market i Doradztwa Strategicznego w JLL.

Uczestnicy debaty o ESG potwierdzali nieuchronność zmian w strategii firm i wskazywali na konsekwentnie realizowane działania proekologiczne i prospołeczne. 

Prezes Lux Medu Anna Rulkiewicz podkreślała, że firma – która głównie wskutek działalności szpitali generuje dużo CO2 – przyjęła zdecydowany kierunek i cel, zakładający osiągnięcie zeroemisyjności w 2040 roku, a w przyjętym w 2021 roku programie działań zaplanowano posadzenie 380 tys. drzew. Grupa Bupa, w skład której wchodzi Lux Med, przeznaczyła również 35 mln zł na leczenie ukraińskich uchodźców oraz zatrudniła w swoich placówkach 200 Ukraińców. 
 
Również członek zarządu firmy deweloperskiej Murapol, dr Iwona Sroka potwierdziła, że celem przedsiębiorstwa jest zeroemisyjność. „A nasi klienci są świadomi, że dzięki nam mogą oszczędzić na rachunkach za wodę i energię” – mówiła Iwona Sroka. Przypomniała, że dzięki rozwiązaniom na rzecz „inteligentnego domu” uzyskuje się 20-procentowe oszczędności w zużyciu energii i wody, a w budynkach są instalowane filtry antysmogowe. 

Dyrektor ds. ESG w Grupie Żabka Rafał Rudzki podkreślał, że dzięki eliminacji toreb plastikowych sieć sklepów ograniczyła zużycie plastiku o 1000 ton rocznie. Również Żabka podjęła działania humanitarne zapewniając zatrudnienie uchodźcom z Ukrainy. Prowadzone są prace nad kolejnymi projektami w zakresie cyrkularności. „Chcemy też wpływać na proekologiczne zachowania konsumentów” – deklarował Rafał Rudzki. Wskazał, że dzięki działaniom na rzecz dobrego żywienia i dekarbonizacji Żabka uzyskała lepsze warunki w umowie z bankiem Santander.

Uczestniczący w debacie przedstawiciele sektora finansowego potwierdzali, że w decyzjach o finansowaniu czy ubezpieczaniu biznesu kierują się aspektami ESG. 

Dariusz Odzioba, kierujący Departamentem Klientów Strategicznych mBanku mówił, że niektórzy inwestorzy wręcz nie mogą inwestować w produkty, które nie są „zielone”. Inni z kolei inwestują jedynie w firmy o niskiej emisyjności. 

Maciej Tarnawski, dyrektor Departamentu Rynków Kredytowych w banku Santander potwierdził, że pod uwagę w procesie kredytowym brane są zarówno aspekty ograniczenia kosztów poprzez oszczędność energii czy recykling, jak również to, w jakim stopniu klienci banków realizują wsparcie dla społeczności, np. w zakresie równości płci.

Wojciech Rabiej dyrektor Pionu Rozwiązań dla Klienta Detalicznego w Uniqa zwrócił uwagę, że jeden z funduszy TFI Uniqa został utworzony specjalnie po to, aby inwestować w podmioty „zielone”. „Będziemy wspierać rozwój w zakresie ESG w firmach, w które inwestujemy” – zapewnił.

Podziel się tym artykułem:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Print this page
Print
Email this to someone
email