Krosno: Innowacyjne rozwiązania dla poprawy dostępności w szkołach

Krosno: Innowacyjne rozwiązania dla poprawy dostępności w szkołach

Trzy krośnieńskie szkoły będą bardziej dostępne. Krosno przystąpiło do realizacji projektu pn. „Dostępna Szkoła – innowacyjne rozwiązania w kreowaniu przyjaznej przestrzeni edukacyjnej z uwzględnieniem potrzeb uczniów oraz otoczenia”. Projekt będzie realizowany w Szkole Podstawowej Nr 14 z Oddziałami Sportowymi i Integracyjnymi, Szkole Podstawowej Nr 10 i Szkole Podstawowej Nr 8.

Projekt ma na celu pomóc szkołom w likwidacji barier szeroko rozumianej dostępności funkcjonowania szkół podstawowych. Polega na opracowaniu Modelu Dostępnej Szkoły, a następnie jego przetestowaniu wśród 30 organów prowadzących szkoły w całej Polsce.

Model dostępnej szkoły to dokument zawierający metody i działania według określonych standardów dostępności, zapewniający kompleksowość i łączenie rozwiązań architektonicznych, technicznych, organizacyjnych i świadomościowych w odpowiedzi na rzeczywiste problemy i możliwości szkoły, w celu wyrównania szans edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Model zakłada osiąganie przez szkoły zdefiniowanych poziomów dojrzałości:

  • podstawowego,
  • średniego,
  • zaawansowanego.

Dostępna szkoła to szkoła dla każdego.

Konkurs był dostępny dla wszystkich szkół podstawowych, niezależnie od ich zróżnicowania pod względem wielkości, formy własności (zarówno szkoły publiczne jak i niepubliczne), lokalizacji i rodzaju (szkoły specjalne, powszechne, integracyjne). Projekt jest odpowiedzią na potrzeby rosnącej liczby dzieci z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dzięki jego realizacji zostanie bezpośrednio wspartych tylko 90 szkół podstawowych w całej Polsce.

Projekt „Dostępna Szkoła”, który cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem grantobiorców realizowany jest przy współpracy Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Młodych Lubuszan i Politechniką Gdańską, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020, jako pilotaż działania „Szkoła bez barier” – program Dostępność Plus.

Prace nad przygotowaniem wniosku rozpoczęły się już we wrześniu 2020 r. Pierwszym etapem było opracowanie autodiagnozy na podstawie Modelu Dostępnej Szkoły w trzech wytypowanych krośnieńskich szkołach i na jej podstawie złożono wstępny wniosek. Po pozytywnej weryfikacji wniosku, szkoły zostały poddane zewnętrznym audytom dostępności tak, by możliwe było pełne zdiagnozowanie ich potrzeb i dopasowanie wsparcia do indywidualnej sytuacji placówki. Następnie każda ze szkół, przy współpracy z urzędem miasta, opracowała Indywidualne Plany Poprawy Dostępności (IPPD), w których zaplanowano działania modernizacyjne, działania podnoszące świadomość oraz kompetencje nauczycieli i specjalistów szkolnych, a także działania w obszarze społeczno-edukacyjnym dla uczniów, m.in. montaż wind, wymianę drzwi, rolet, zakupy specjalistycznych pomocy dydaktycznych, wyposażenia, organizację zajęć dodatkowych i wycieczek dla uczniów, szkolenia kadry i rodziców. Celem zaplanowanych działań jest eliminowanie barier w zakresie szeroko rozumianej dostępności funkcjonowania szkól podstawowych.

Kolejnym etapem było złożenie przez miasto Krosno wniosku właściwego o powierzenie grantu wraz z wymaganymi załącznikami. Było to zadanie trudne i czasochłonne, ale dzięki dużemu zaangażowaniu obu stron, krośnieński wniosek został pozytywnie zweryfikowany i uzyskał bardzo dobre miejsce na liście rankingowej. 28 września 2021 r. podpisano umowę powierzenia grantu.

Podziel się tym artykułem:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Print this page
Print
Email this to someone
email