Mielec: PZL Mielec wyprodukuje podzespoły do F-16

Mielec: PZL Mielec wyprodukuje podzespoły do F-16

Od przyszłego roku w PZL Mielec rozpocznie się produkcja podzespołów do najnowszej generacji F-16 Block 70/72. To pozwoli na utrzymanie 200 miejsc pracy i utworzenie dodatkowych.

Od 2022 roku PZL Mielec będzie dostarczać tylną i środkową część kadłuba, konstrukcję kokpitu, boczny panel kokpitu i przednią komorę wyposażenia dla wszystkich wyprodukowanych myśliwców F-16. Części z Mielca będą przekazywane do końcowej linii montażowej Lockheed Martin w Greenville w Południowej Karolinie.

Firma obecnie zatrudnia w Polsce około 1 600 osób i zapewnia pracę dla ponad 5 000 innych osób w ramach polskiego łańcucha dostaw.

Należące do Lockheed Martin zakłady w Mielcu produkują śmigłowce S-70i Black Hawk i samoloty transportowe M28. 

Potwierdzone zamówieniom na F-16 Block 70/72 z Bahrajnu, Bułgarii, Słowacji i dwóch innych międzynarodowych klientów globalne zainteresowanie na nowo wyprodukowane myśliwce i zmodernizowane F-16V pozostaje duże.

Koncepcja skonstruowania lekkiego samolotu myśliwskiego, mogącego zwalczać cele naziemne pojawiła się w Stanach Zjednoczonych w latach 60. W 1972 firmy General Dynamics i Northrop otrzymały kontrakty na budowę prototypów do prób porównawczych. Ostatecznie zwyciężył XF-16, propozycja General Dynamics, które po latach zostało przejęte przez Lockheeda Martina. Prototyp został oblatany w 1974 roku.

Powstało kilkanaście wersji samolotów F-16, które są sukcesywnie modernizowane. Stał się  samolotem wielozadaniowym, czyli zdolnym do zwalczania lotnictwa przeciwnika, celów na ziemi i na morzu oraz wykonywania zadań rozpoznawczych.

Polska kupiła 48 myśliwców F-16 C/D Block 52+, eksploatuje ten samolot od 15 lat. W tym roku nalot F-16 w polskich Siłach Powietrznych przekroczył 100 tys. godzin. Polska zawarła również kontrakt na 32 wielozadaniowe samoloty bojowe F-35, z których pierwszy zostanie dostarczony w 2024 roku.

Podziel się tym artykułem:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Print this page
Print
Email this to someone
email
Zostaw komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.