Na które odmiany jabłek Polacy mają największą ochotę

Jedno jabłko dziennie jest zachętą do regularnej konsumpcji, ale kluczem do sukcesu jest atrakcyjność konkretnych odmian. Oto odmiany jabłek, po które Polacy mają ochotę sięgnąć w najbliższej przyszłości. Informacji dostarczył sondaż omnibusowy realizowany przez Kantar Polska, reprezentatywny dla populacji dorosłych Polaków w wieku 15+.

  • Najpopularniejsze odmiany to Lobo (38%), Szampion (30%), Jonagold i Ligol (25%), Gala (22%) i Antonówka (20%).
  • 9 na 10 Polaków (88%) potrafi wskazać odmiany jabłek, na które ma ochotę. To poziom zbieżny z deklaracjami badanych iż „spożywało jabłka w ciągu tygodnia poprzedzającego badanie”.
  • Tylko 5% osób odpowiedziała, że nie zna żadnej z popularnych odmian jabłka. W sumie jedynie 12% osób uchyliło się od wyboru odmiany jabłka, na którą ma ochotę.

Jabłko jest najpopularniejszym owocem w Polsce. 9 na 10 Polaków regularnie je jabłka. Konsumenci lubią różne odmiany. Dostępność wielu odmian sprawia, że każdy może znaleźć coś dla siebie, dopasowując wybór do osobistych preferencji smakowych i kulinarnych. Każda z nich oferuje unikalny smak, teksturę i aromat. Oto odmiany jabłek, po które badani mieliby ochotę sięgnąć w najbliższej przyszłości.

„Respondenci wymienili bardzo różne odmiany, po które chcieliby sięgnąć, różne pod względem pór roku, w których są dostępne. Wymieniane na pierwszym miejscu Lobo jest odmianą jesienną, nie zimową, co znaczy, że najlepiej smakuje w tym właśnie okresie, jesienią i wczesną zimą. Jest to też jedna z najstarszych odmian uprawianych w Polsce, stąd jej duża rozpoznawalność. Ale najstarsza z listy odmiana Golden Delicios, wskazana została tylko przez 8% respondentów. Najczęściej miłośnicy jabłek sięgnęliby po odmiany amerykańskie (Cortlanda, Jonagolda, Goldena i Idareda) oraz czeskie (Rubina, Szampiona i Topaza). Wśród wskazań znalazły się również odmiany polskie, tj. Alwa czy Ligol. Moda na pewne odmiany jabłek przemija. Zmieniają się smaki i potrzeby klientów” – wyjaśnia dr Aleksandra Łakomiak, sadowniczka z Dolnego Śląska, członek TRSK, pracownik badawczo-dydaktyczny Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Odmiany

Lobo – lider zestawiania z deklaracjami na poziomie 38%. Lider w każdej grupie wiekowej. Odmiana wskazywana przez połowę mieszkańców Polski północnej (pomorskie, zachodniopomorskie) – 51% oraz wschodniej (warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie) – 48%. Preferowana przez kobiety (40/36) i osoby określające swoją sytuacje materialną jako przeciętną – „żyjemy oszczędnie” (40%). Na poziom deklaracji pewien wpływ ma fakt, że Lobo jest odmianą jesienną. Soczyste i aromatyczne jabłka o intensywnie czerwonym kolorze, postrzegane są jako idealne do spożycia na surowo i do przetworów. Lobo znane jest też z wytrzymałości na trudne warunki atmosferyczne, co także może być istotne w wynikach badania realizowanego w końcówce tegorocznych zbiorów.

Szampion – vice-lider rankingu (30%). Odmiana wskazywana przez blisko połowę mieszkańców Polski północnej (woj. pomorskie i zachodniopomorskie) – 47%. Preferowana przez osoby określające swoją sytuacje materialną słowami „pieniędzy starcza tylko na podstawowe potrzeby” (40%). Słodko-kwaśne jabłka o chrupiącej konsystencji, popularne w Polsce ze względu na swoją uniwersalność.

Jonagold 25%. Odmiana preferowana przez osoby lepiej sytuowane – „pieniędzy starcza na wszystko” 31% vs. 25%) i przez kobiety (28% vs. 23%). Doskonale zbalansowane jabłka, łączące słodycz z lekką kwasowością, świetne zarówno do jedzenia, jak i do pieczenia.

Ligol 25%. Odmiana preferowana przez osoby lepiej sytuowane – „pieniędzy starcza na wszystko” (30%) i przez kobiety (28% vs. 22%). Odmiana o dużych, soczystych owocach, słodkich z delikatną kwasowością, idealna do długiego przechowywania. Odmiana postrzegana jako „polska”.

Na kolejnych miejscach znalazły się Gala (22%), Antonówka (20%) oraz Cortland (15%).

Gala to odmiana preferowana przez kobiety (25/19). Słodkie i chrupiące jabłka o atrakcyjnym, czerwonym wybarwieniu, doskonałe do jedzenia na surowo. Jak wyjaśnić niską pozycję gali wśród odmian, na które Polacy mieliby ochotę pod koniec października? Na pewno powszechnością w sklepach, może też postrzeganiem jako „odmiana zimowa”.

Antonówka preferowana jest przez mężczyzn – 21% vs. 19% wśród kobiet. Także przez osoby gorzej sytuowane – „pieniędzy starcza tylko na podstawowe potrzeby” – 37% (podobnie jak Pinova), najsłabiej wykształcone – 30% w grupie „podstawowe/gimnazjalne” (podobnie jak odmiany Idared i Elstar) oraz deklarujące „zły/bardzo zły” stan zdrowia – 44%. Odmiana stara. Kwasowe jabłka o wyrazistym smaku, świetne do przetworów, szczególnie soków i dżemów.

Jabłka odmiany Cortland ma ochotę spróbować co 7 Polak (15%). To odmiana nr 3 w centralnej Polsce (łódzkie, mazowieckie, świętokrzyskie) – Lobo 42%, Szampion 31% i Cortland 29%. Częściej preferowane odmiany wśród konsumentów 40+. Podobnie jak kolejny w zestawieniu Rubin – 14%.

Wśród najpopularniejszych odmian są także Idared i Gloster – po 10%, Golden Delicious – 8%, Piros – 5% i Red Deliciuos – 4%. W granicach błędu statystycznego znalazły się odmiany: Pinova, Alwa i Elstar – 3%, Red Boskoop i Fuji – 2%.

Polacy mają swoje ulubione odmiany i potrafią wskazać te, na które mają ochotę. 88% badanych spożywało jabłka w ciągu tygodnia poprzedzającego badanie. Takie badanie realizowane jest co miesiąc. Wyzwaniem jest częstotliwość tej konsumpcji. Średnia to jedno jabłko na tydzień.

A Ty, jesz jedno jabłko dziennie?

Według lekarzy i dietetyków powinniśmy jeść jedno jabłko dziennie, a nie jedno na tydzień.

Promocja odmian jest szansą dla jabłka. Do Polski „idzie”, znana na Zachodzie, moda na odmiany klubowe. Sposób promowania klasyki, odmian starszych i wprowadzenia tzw. „klubowych” będzie budował wizerunek jabłka i wzmacniał przekonanie, że jeść warto – jedno jabłko dziennie.

Żyjemy w czasach rosnącego zapotrzebowania na produkty zdrowe, świeże i z jasną tożsamością lokalną lub regionalną. Dziś lokalność jest tym, co daje ludziom poczucie bezpieczeństwa. Tożsamość tego co jemy, kształtuje też sposób, w jaki postrzegamy samych siebie i jak postrzegamy się nawzajem.

Powinniśmy trzymać kciuki za jabłko. Powiedz mi ile jesz jabłek, a powiem Ci jak gdzie jesteś.

Wiedzy na temat preferencji odmianowych dostarczył sondaż omnibusowy realizowany przez Kantar Polska. Badanie Kantar Polska zostało zrealizowane metodą wywiadów bezpośrednich w domach respondentów (CAPI) w dniach 11-16 październik 2024 roku na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15 lat i więcej (N=1015).

Badanie było realizowane w ramach projektu CORE TEAM. Zostało sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Projekt ten realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Więcej o bogactwie odmianowym w materiałach pod hasztagiem #1jabłko lub #1jabłkoDziennie i na stronie 1jablko.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *