Polska i Świat: Jak jeden statek blokuje światowy handel.

Polska i Świat: Jak jeden statek blokuje światowy handel.

Wielki kontenerowiec ugrzązł w Kanałe Sueskim, blokując główną trasę wodną globalnego handlu. Może to mieć skutki dla łańcucha dostaw na całym świecie.

Korek w Kanale Sueskim to gigantyczny kłopot dla wszystkich, zarówno konsumentów, którzy czekają na odbiór swoich zamówień, jak i np. dużych firm farmaceutycznych, które muszą odebrać na czas komponenty potrzebne do produkcji leków. – Firmy mają zapasy, ale nie są to nieograniczone zapasy – tłumaczy szef Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.

Burza piaskowa, słaba widoczność i jednokierunkowa droga wodna w środku pustyni. Oto elementy dramatu z kontenerowcem Ever Given w rolu głównej. Niczym ogromny wieloryb wyrzucony na brzeg, statek blokuje Kanał Sueski, zatykając jedną z głównych tętnic światowego handlu. Wielki kontenerowiec utknął akurat na jednokierunkowym odcinku kanału, inne jednostki nie są w stanie go ominąć. Koparki od wielu godzin usiłują wygryźć kawałki brzegu, aby uwolnić olbrzyma. Holowniki wytężają swoje dieslowskie silniki, próbując udrożnić ucho igielne kanału. Jak dotąd bez rezultatu.

Przestój w Kanale Sueskim to gigantyczny problem: dla armatorów, dla firm, dla globalnego handlu i odbiorców towarów, czyli de facto nas wszystkich. Co trzeci załadowany towarami kontener, który wyrusza w świat, przeciska się bowiem przez tę drogę. Łącznie mówimy 50 statkach dziennie, które przewożą 2,5 mln ton ładunku.

Co przewożą kontenerowce i tankowce? Głównie żywność, paliwa i towary przemysłowe. Oznacza to, że na swoje zamówienia dłużej poczekają zarówno klienci, którzy zrobili zakupy poprzez platformę AliExpress, jak i duży biznes, który czeka na bardzo ważne komponenty.

Położenie geograficzne czyni Kanał Sueski piętą achillesową globalnej gospodarki. Większość ropy z Bliskiego Wschodu przepływa w tankowcach przez kanał, aby dotrzeć do Europy i Ameryki Północnej. W zasadzie nie ma też innej drogi. Dlatego porównanie do korka na zamkniętej autostradzie jest nie do końca trafione. Korek na autostradzie można rozładować – przez wprowadzenie objazdów. W przypadku Kanału Sueskiego to nie takie proste. 

Podziel się tym artykułem:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Print this page
Print
Email this to someone
email