Polska: Od 2021 r. obowiązek rejestrowania umowy o dzieło

Polska: Od 2021 r. obowiązek rejestrowania umowy o dzieło

Od 1 stycznia 2021 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych będzie miał obowiązek prowadzenia ewidencji umów o dzieło. O zawarciu takiej umowy należy poinformować ZUS wypełniając wniosek, który możemy przesłać drogą elektroniczną za pomocą Platformy Usług Elektronicznych (PUE ZUS).

Umowy zawarte od 1 stycznia 2021 r. trzeba będzie wykazać w formularzu RUD (zgłoszenie umowy o dzieło), którą należy złożyć w ciągu 7 dni od zawarcia umowy. Formularz można przekazać elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.

W zgłoszeniu będą przekazywane ogólne informacje dotyczące zamawiającego i wykonawcy, daty zawarcia, rozpoczęcia i zakończenia umowy oraz o jej przedmiocie.

Wszyscy płatnicy składek oraz osoby fizyczne, bez względu na to, czy są zarejestrowane w ZUS jako płatnik składek czy też nie będą mieli obowiązek zgłosić zawarcie umowy o dzieło.

Obowiązek ten nie dotknie umów o dzieło: zawartych z własnym pracownikiem, wykonywanych na rzecz własnego pracodawcy, ale zawartych z innym podmiotem, zawartych z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.

Obowiązek zgłaszania umów o dzieło do ZUS nie będzie dotyczył podmiotów, czy jednostek organizacyjnych (np. stowarzyszeń, fundacji, spółek prawa handlowego, itp.), które nie są płatnikami składek (tj. nie mają obowiązku rejestrować się w ZUS jako płatnicy składek, ponieważ nie zgłaszają nikogo (w tym siebie) do ubezpieczeń społecznych.

Podziel się tym artykułem:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Print this page
Print
Email this to someone
email