Śnieżka publikuje wyniki za I kwartał 2025 roku

  • Grupa Śnieżka wypracowała w I kwartale 2025 roku 172,2 mln zł przychodów ze sprzedaży, niemal tyle samo co w analogicznym okresie roku poprzedniego. W raportowanym kwartale wynik EBITDA wyniósł 26,6 mln zł wobec 26,3 mln zł rok wcześniej, natomiast zysk netto osiągnął 10,8 mln zł
    w porównaniu z 10,6 mln zł w I kwartale 2024 roku.
  • W analizowanym okresie na wyniki Grupy wpływała wciąż wymagająca sytuacja makroekonomiczna osłabiająca aktywność konsumentów oraz brak poprawy na rynku farb, gdzie sprzedaż wolumenowa w ujęciu rok do roku była porównywalna. Szczególnie wymagająca sytuacja obserwowana jest na Węgrzech, gdzie sprzedaż w I kwartale 2025 roku spadła rok do roku o blisko 18%.
  • Zarząd Śnieżki zarekomendował wypłatę dywidendy z zysku za 2024 rok w kwocie 34,7 mln zł, co oznacza 2,75 zł na jedną akcję. Ostateczną decyzję w zakresie podziału ubiegłorocznego zysku podejmą akcjonariusze spółki podczas walnego zgromadzenia zwołanego na 3 czerwca. Od debiutu na GPW do akcjonariuszy Śnieżki trafiło dotychczas 544,2 mln zł.

– Spodziewamy się, że 2025 rok przyniesie stabilizację wolumenów sprzedaży w skali rynku, z szansą na niewielki wzrost, choć będzie on raczej symboliczny. Sytuacja w naszej branży w dużej mierze zależy od postaw konsumenckich i decyzji banków centralnych, które mogą wpłynąć na poziom wydatków gospodarstw domowych. Po intensywnym okresie inwestycji rozwojowych realizowanych w ostatnich latach skupiamy się obecnie na utrzymaniu efektywności operacyjnej, planując nakłady inwestycyjne netto w br. na poziomie ok. 41 mln zł. Jeśli chodzi o surowce, oczekujemy kontynuacji trendu z 2024 roku – względnej stabilizacji cen oraz ewentualnych, umiarkowanych wzrostów niektórych komponentów – komentuje Piotr Mikrut, Prezes Zarządu Śnieżka SA.

W I kwartale 2025 roku na zyskowność Grupy negatywnie wpłynął wzrost kosztów sprzedaży oraz ogólnego zarządu o 2,3% rok do roku, spowodowany wyższymi wydatkami na wynagrodzenia i usługi obce. Rentowność EBITDA w analizowanym okresie wyniosła 15,5%, co stanowi wzrost o 0,2 punktu procentowego w porównaniu z rokiem poprzednim. W I kwartale br. marża brutto ze sprzedaży wzrosła do 49,5% wobec 48,4%
w analogicznym okresie roku poprzedniego, co wynikało z korzystnej relacji między kosztami wytworzenia
a wartością sprzedaży.

Wartość sprzedaży krajowej w I kwartale 2025 roku osiągnęła 128,5 mln zł, co oznacza wzrost o 3,3% rok do roku, stanowiąc 74,6% skonsolidowanych przychodów. Na rynku węgierskim przychody zmniejszyły się o 17,9% rok do roku, osiągając wartość 18,9 mln zł. Sprzedaż na rynku ukraińskim wyniosła 18,7 mln zł, co oznacza spadek o 1,3% rok do roku. Dodatkowo na poziom wyników negatywnie wpłynęło umocnienie złotego względem forinta i hrywny.

Na koniec marca 2025 roku wskaźnik dług netto/EBITDA Grupy wyniósł 1,58 w porównaniu z 1,88 rok wcześniej.

Podstawowe elementy rachunku zysków i strat Grupy Kapitałowej Śnieżka:

okres 3 miesięcy zakończony dnia 31 marca 2025 roku okres 3 miesięcy zakończony dnia 31 marca 2024 roku Zmiana (r/r)
Przychody ze sprzedaży 172 238 172 275 0,0%
Koszt własny sprzedaży 86 947 88 950 -2,3%
Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu 67 288 65 777 2,3%
Wynik na pozostałej działalności operacyjnej (899) (587) 53,2%
Wynik na działalności finansowej (3 787) (4 235) -10,6%
Udział w zysku jednostki stowarzyszonej (39) 44 -188,6%
Zysk brutto 13 278 12 770 4,0%
Zysk na działalności operacyjnej (EBIT) 17 104 16 961 0,8%
Zysk na działalności operacyjnej + amortyzacja (EBITDA) 26 634 26 312 1,2%
Podatek dochodowy 2 468 2 210 11,7%
Wynik netto, w tym 10 810 10 560 2,4%
zysk przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej 10 603 9 931 6,8%

 

O Grupie:

Grupa Śnieżka, której historia sięga 1984 r., to jeden z liderów rynku farb w segmencie wyrobów dekoracyjnych w Polsce. Grupa działa aktywnie także na kilkunastu rynkach zagranicznych. Na Węgrzech jest znaczącym graczem w segmencie farb dekoracyjnych, a w Ukrainie jednym z dominujących podmiotów w produkcji farb i szpachli. Grupa Śnieżka znajduje się
w gronie 25 największych producentów farb w Europie (wg European Coatings 2024). Firma jest także członkiem Polskiego Paktu Plastikowego, Polskiego Stowarzyszenia ESG, zaś w 2024 r. otrzymała srebrny Medal EcoVadis, co plasuje ją w gronie 6% najlepszych przedsiębiorstw poddanych certyfikacji.

W Grupie zatrudnionych jest ponad 1 100 pracowników, a zlokalizowane w czterech krajach zakłady produkcyjne wytwarzają rocznie ponad 130 mln kg produktów do dekoracji i ochrony różnego rodzaju podłoży. Kluczowe marki Grupy Śnieżka to: Śnieżka, Magnat, Poli-Farbe, Vidaron, Rafil i Foveo-Tech. W 2022 r. Grupa uruchomiła własne Centrum Logistyczne – to największa inwestycja w dotychczasowej historii Śnieżki.

W skład Grupy wchodzą: Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka SA – której akcje od 2003 r. są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie – oraz jej spółki zależne w Polsce i za granicą. W strukturze akcjonariatu FFiL Śnieżka SA dominują jej założyciele i ich sukcesorzy, którzy kontrolują około 65% głosów na walnym zgromadzeniu. Od debiutu na giełdzie spółka regularnie wypłaca akcjonariuszom dywidendę z wypracowanych zysków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Informacje

Zdobądź najświeższe informacje!

Wyślemy najświeższe informacje prosto na Twojego maila