- Grupa Śnieżka wypracowała w I kwartale 2025 roku 172,2 mln zł przychodów ze sprzedaży, niemal tyle samo co w analogicznym okresie roku poprzedniego. W raportowanym kwartale wynik EBITDA wyniósł 26,6 mln zł wobec 26,3 mln zł rok wcześniej, natomiast zysk netto osiągnął 10,8 mln zł
w porównaniu z 10,6 mln zł w I kwartale 2024 roku. - W analizowanym okresie na wyniki Grupy wpływała wciąż wymagająca sytuacja makroekonomiczna osłabiająca aktywność konsumentów oraz brak poprawy na rynku farb, gdzie sprzedaż wolumenowa w ujęciu rok do roku była porównywalna. Szczególnie wymagająca sytuacja obserwowana jest na Węgrzech, gdzie sprzedaż w I kwartale 2025 roku spadła rok do roku o blisko 18%.
- Zarząd Śnieżki zarekomendował wypłatę dywidendy z zysku za 2024 rok w kwocie 34,7 mln zł, co oznacza 2,75 zł na jedną akcję. Ostateczną decyzję w zakresie podziału ubiegłorocznego zysku podejmą akcjonariusze spółki podczas walnego zgromadzenia zwołanego na 3 czerwca. Od debiutu na GPW do akcjonariuszy Śnieżki trafiło dotychczas 544,2 mln zł.
– Spodziewamy się, że 2025 rok przyniesie stabilizację wolumenów sprzedaży w skali rynku, z szansą na niewielki wzrost, choć będzie on raczej symboliczny. Sytuacja w naszej branży w dużej mierze zależy od postaw konsumenckich i decyzji banków centralnych, które mogą wpłynąć na poziom wydatków gospodarstw domowych. Po intensywnym okresie inwestycji rozwojowych realizowanych w ostatnich latach skupiamy się obecnie na utrzymaniu efektywności operacyjnej, planując nakłady inwestycyjne netto w br. na poziomie ok. 41 mln zł. Jeśli chodzi o surowce, oczekujemy kontynuacji trendu z 2024 roku – względnej stabilizacji cen oraz ewentualnych, umiarkowanych wzrostów niektórych komponentów – komentuje Piotr Mikrut, Prezes Zarządu Śnieżka SA.
W I kwartale 2025 roku na zyskowność Grupy negatywnie wpłynął wzrost kosztów sprzedaży oraz ogólnego zarządu o 2,3% rok do roku, spowodowany wyższymi wydatkami na wynagrodzenia i usługi obce. Rentowność EBITDA w analizowanym okresie wyniosła 15,5%, co stanowi wzrost o 0,2 punktu procentowego w porównaniu z rokiem poprzednim. W I kwartale br. marża brutto ze sprzedaży wzrosła do 49,5% wobec 48,4%
w analogicznym okresie roku poprzedniego, co wynikało z korzystnej relacji między kosztami wytworzenia
a wartością sprzedaży.
Wartość sprzedaży krajowej w I kwartale 2025 roku osiągnęła 128,5 mln zł, co oznacza wzrost o 3,3% rok do roku, stanowiąc 74,6% skonsolidowanych przychodów. Na rynku węgierskim przychody zmniejszyły się o 17,9% rok do roku, osiągając wartość 18,9 mln zł. Sprzedaż na rynku ukraińskim wyniosła 18,7 mln zł, co oznacza spadek o 1,3% rok do roku. Dodatkowo na poziom wyników negatywnie wpłynęło umocnienie złotego względem forinta i hrywny.
Na koniec marca 2025 roku wskaźnik dług netto/EBITDA Grupy wyniósł 1,58 w porównaniu z 1,88 rok wcześniej.
Podstawowe elementy rachunku zysków i strat Grupy Kapitałowej Śnieżka:
okres 3 miesięcy zakończony dnia 31 marca 2025 roku | okres 3 miesięcy zakończony dnia 31 marca 2024 roku | Zmiana (r/r) | |
Przychody ze sprzedaży | 172 238 | 172 275 | 0,0% |
Koszt własny sprzedaży | 86 947 | 88 950 | -2,3% |
Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu | 67 288 | 65 777 | 2,3% |
Wynik na pozostałej działalności operacyjnej | (899) | (587) | 53,2% |
Wynik na działalności finansowej | (3 787) | (4 235) | -10,6% |
Udział w zysku jednostki stowarzyszonej | (39) | 44 | -188,6% |
Zysk brutto | 13 278 | 12 770 | 4,0% |
Zysk na działalności operacyjnej (EBIT) | 17 104 | 16 961 | 0,8% |
Zysk na działalności operacyjnej + amortyzacja (EBITDA) | 26 634 | 26 312 | 1,2% |
Podatek dochodowy | 2 468 | 2 210 | 11,7% |
Wynik netto, w tym | 10 810 | 10 560 | 2,4% |
zysk przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej | 10 603 | 9 931 | 6,8% |
O Grupie:
Grupa Śnieżka, której historia sięga 1984 r., to jeden z liderów rynku farb w segmencie wyrobów dekoracyjnych w Polsce. Grupa działa aktywnie także na kilkunastu rynkach zagranicznych. Na Węgrzech jest znaczącym graczem w segmencie farb dekoracyjnych, a w Ukrainie jednym z dominujących podmiotów w produkcji farb i szpachli. Grupa Śnieżka znajduje się
w gronie 25 największych producentów farb w Europie (wg European Coatings 2024). Firma jest także członkiem Polskiego Paktu Plastikowego, Polskiego Stowarzyszenia ESG, zaś w 2024 r. otrzymała srebrny Medal EcoVadis, co plasuje ją w gronie 6% najlepszych przedsiębiorstw poddanych certyfikacji.
W Grupie zatrudnionych jest ponad 1 100 pracowników, a zlokalizowane w czterech krajach zakłady produkcyjne wytwarzają rocznie ponad 130 mln kg produktów do dekoracji i ochrony różnego rodzaju podłoży. Kluczowe marki Grupy Śnieżka to: Śnieżka, Magnat, Poli-Farbe, Vidaron, Rafil i Foveo-Tech. W 2022 r. Grupa uruchomiła własne Centrum Logistyczne – to największa inwestycja w dotychczasowej historii Śnieżki.
W skład Grupy wchodzą: Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka SA – której akcje od 2003 r. są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie – oraz jej spółki zależne w Polsce i za granicą. W strukturze akcjonariatu FFiL Śnieżka SA dominują jej założyciele i ich sukcesorzy, którzy kontrolują około 65% głosów na walnym zgromadzeniu. Od debiutu na giełdzie spółka regularnie wypłaca akcjonariuszom dywidendę z wypracowanych zysków.