Technologie: Jak seniorzy radzą sobie z innowacjami technologicznymi?

Technologie: Jak seniorzy radzą sobie z innowacjami technologicznymi?

Powszechnie uważa się, że seniorzy i technologia to dwa odrębne światy, czy takie przekonanie jest rzeczywiście słuszne?

Przełamanie pewnej niechęci osób starszych wobec innowacji technologicznych, zwłaszcza informatycznych, wydaje się być wyzwaniem. Istnieją jednak sposoby na pokonanie tej przeszkody, np. włączenie użytkowników końcowych w proces projektowania produktów i usług już na wczesnym etapie. Takie podejście nazywa się współtworzeniem. W ciągu ostatnich kilku miesięcy kilka małych i średnich przedsiębiorstw oraz dostawców usług publicznych w sześciu krajach europejskich przetestowało ten sposób opracowywania rozwiązań w dziedzinie opieki domowej. Z otrzymanych informacji zwrotnych wynika, że osoby starsze w większości akceptują rozwiązania informatyczne, jeśli są zaangażowane w ich tworzenie i rozwój, co pokazują dwa poniższe przykłady.

Telemonitorowanie funkcji fizjologicznych

Jednym z często opracowywanych rozwiązań dla sektora opieki domowej są urządzenia i aplikacje do zdalnego monitorowania seniorów. E-Med4All Europe Ltd., węgierskie MŚP, zaprojektowało takie rozwiązanie, które analizuje funkcje fizjologiczne układu sercowo-naczyniowego i autonomicznego układu nerwowego i ma szerokie zastosowanie w medycynie. System telemedyczny niezależnie monitoruje ponad 30 parametrów fizjologicznych za pomocą prostego oksymetru i przesyła zmierzone dane do jednostki przetwarzającej w chmurze. Chociaż większość parametrów monitorowania układu krążenia oferowanych przez system SCN4ALL była już znana nauce, to ich praktyczne zastosowanie, zwłaszcza dla ogółu populacji, nie miało jeszcze miejsca.

Przedstawiciele MŚP byli zaskoczeni, jak bardzo zaangażowanie osób starszych przyczyniło się do rozwoju produktu. Choć praca z seniorami nad rozwiązaniem była czasochłonna ujawniła wiele ważnych cech, o których MŚP nie pomyślałoby w fazie planowania.

“Zaangażowani seniorzy byli bardzo pozytywnie nastawieni do całego procesu tworzenia produktu, cieszyli się z pracy i z faktu, że wreszcie ktoś poważnie zainteresował się ich opiniami” – mówi István Hegedüs z Regionalnej Agencji Innowacji Środkowego Naddniestrza, który również uczestniczył w tym procesie. Dodaje, że “z seniorami świetnie się pracuje, a ich wiek tak naprawdę jest tylko zaletą”.

Inteligentny system opieki domowej HomeCare

W Słowenii, firma o nazwie Caretronic podjęła próbę opracowania innowacyjnego systemu o podobnej koncepcji, który łączy w sobie telefon z ekranem dotykowym, opaski bezpieczeństwa i inteligentne dozowniki tabletek, aby umożliwić seniorom dłuższe i łatwiejsze życie w domu, a jednocześnie zapewnić ich formalnym lub nieformalnym opiekunom narzędzie do efektywnej opieki. Rozwiązanie to oferuje takie funkcje, jak telefony alarmowe, powiadomienia i przypomnienia, dokumentację opieki, monitorowanie poziomu aktywności, wykrywanie niebezpiecznych sytuacji czy automatyczne wydawanie leków w określonym czasie i dawkach.

Mimo że trzeba było włożyć więcej wysiłku, aby zmotywować osoby starsze do udziału w projekcie, ponieważ zajęcia odbywały się głównie wirtualnie ze względu na covid-19, ostatecznie zarówno MŚP, jak i seniorzy docenili możliwość współpracy przy tworzeniu tego innowacyjnego rozwiązania. Jelena Vidović z Centrum Wspierania Biznesu L.t.d. w Kranju, która uczestniczyła w procesie, mówi, że “srebrne pokolenie zdecydowanie nie stroni od rozwiązań cyfrowych, jeśli ich użycie zostanie  przedstawione w zrozumiały dla nich sposób. Wielu seniorów posiada co najmniej podstawowe umiejętności informatyczne. Kluczowym elementem jest jednak odpowiednie podejście do seniorów oraz język w jakim przestawiamy nowe narzędzia cyfrowe. Co więcej, zaufanie i regularna komunikacja z seniorami to podstawa”.

“Podczas testów z udziałem naszych seniorów nauczyliśmy się, że kluczem do sukcesu i akceptacji nowych technologii ze strony użytkowników końcowych jest poznanie ich rzeczywistych potrzeb. Zapytaj osoby starsze, czego chcą, miej szacunek dla ich możliwości. Bądź cierpliwy, wyjaśniaj wszystko dokładnie i angażuj użytkowników końcowych na każdym etapie procesu” – zespół projektu HoCare2.0.

O projekcie HoCare2.0

Projekt wspiera dostarczanie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w zakresie opieki domowej (zdrowotnej i społecznej) z wykorzystaniem procesu współtworzenia.

Projekt jest realizowany przez 11 partnerów w 6 różnych krajach Europy Środkowej: w Czechach, Niemczech, Włoszech, na Słowenii, Węgrzech oraz w Polsce przez Rzeszowską Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. i Województwo Małopolskie, w ramach programu Interreg EUROPA ŚRODKOWA.

Podziel się tym artykułem:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Print this page
Print
Email this to someone
email