Technologie: Elektromobilność to wielka szansa dla Polski

Technologie: Elektromobilność to wielka szansa dla Polski

Strefy czystego transportu, zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach, rozwój infrastruktury ładowania, nowe formy mikromobilności oraz konieczność wypracowania nowych rozwiązań legislacyjnych – o strategii rozwoju zrównoważonego transportu w Polsce rozmawiano podczas pierwszego dnia Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi.

Kongres Nowej Mobilności (KNM) to największe wydarzenie dotyczące zrównoważonego transportu w Europie Środkowo-Wschodniej. Przez trzy dni w łódzkiej hali EXPO w 95 debatach zabiera głos ponad 300 prelegentów: przedstawicieli instytucji unijnych, administracji centralnej i samorządowej, placówek dyplomatycznych oraz ekspertów i praktyków rynku.

„Elektromobilność to wielka szansa dla Polski. Dlatego kongres zaczynamy od ścieżki dotyczącej naszego rynku. Wiele tematów jest związanych z samorządami. Rozmawiamy o rozwoju nowej mobilności, o tym, jak sprawić, by kolejne dekady były dla nas lepsze zarówno pod względem środowiskowym, ale także ekonomicznym” – mówi Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), organizatora wydarzenia.

Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska podkreślała podczas inauguracji kongresu, że transformacja sektora motoryzacyjnego będzie miała znaczący wpływ na polską gospodarkę.

„Polski sektor motoryzacyjny zatrudnia blisko 320 tys. osób, tj. 8 proc. ogółu zatrudnienia w przemyśle i generuje ponad 25 mld euro przychodu, co stanowi ponad 20 proc. eksportu sektora przemysłowego. Polska jest jednym z największym dostawców części, komponentów i akcesoriów samochodowych w Europie” – powiedziała minister Moskwa.

Wskazała, że działania resortu zmierzają do stworzenia jak najlepszych warunków do rozwoju transportu zeroemisyjnego, pojazdów bateryjnych oraz wykorzystujących wodór, ale nie pomijają też biopaliw i paliw syntetycznych.

Szefowa resortu klimatu i środowiska dodała także, że rządowe wsparcie programów rozwoju nowych form mobilności wynosi ponad 5 mld zł, a większość środków trafia na rozwój transportu zbiorowego.

Transformacja energetyczna w zakresie transportu dotyczy nie tylko Polski, a stopień jej zaawansowania na naszym kontynencie różni się w poszczególnych krajach.

Anna Clunes, ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce podkreśliła, że zmiany legislacyjne dokonywane w kierunku neutralności klimatycznej są także odpowiedzią na kryzysy ostatnich lat, jak kryzys energetyczny czy rosyjski atak na Ukrainę.

„Transport jest ważną częścią brytyjskiej strategii klimatycznej i mamy plan osiągnięcia zeroemisyjności transportu w 2040 r. Elektromobilność się rozwija, w 2022 r. pojazdy bateryjne stanowiły już 19 proc. wszystkich pojazdów w UK, mamy ponad 1 mln ładowarek i zachęcamy firmy do inwestowania w produkcję baterii i w OZE. Również nasi konsumenci oczekują ekologicznych technologii, dlatego rozwijamy offshore, atom czy technologie wodorowe” – podkreśliła Anna Clunes.

Również Paivi Maarit Laineaa, ambasador Finlandii w Polsce wskazała, że inwestycje związane z elektryfikacją i dekarbonizacją transportu stanowią bardzo ważny sektor fińskiej gospodarki.

„Finlandia ma wyjątkową pozycję w UE, jeżeli chodzi o produkcję i recykling baterii, wypracowaliśmy korzystne rozwiązania wspierające ten sektor. Widzimy, że Finlandia i Polska mają w tym obszarze duży potencjał do współpracy” – zaznaczyła Paivi Maarit Laineaa.

O tym, że e-mobility jest najbardziej korzystnym rodzajem transportu zarówno dla środowiska, jak i dla ekonomii, ponieważ są to setki milionów euro, których nie dostanie Rosja, mówił William Todds, dyrektor generalny organizacji Transport i Środowisko.

„UE musi jednak współzawodniczyć w tej dziedzinie z USA i Chinami, gdzie gospodarka ma charakter dużo bardziej agresywny. Dla krajów Unii stanowi to problem, jeżeli chodzi o tempo nowych inwestycji” – zaznaczył William Todds.

Maciej Woleński, współzałożyciel firmy Ekoenergetyka Polska wskazał, że transport drogowy jest odpowiedzialny za 30 proc. emisji CO2. Dlatego w drodze do neutralności klimatycznej Polska musi dopasować normy dotyczące transportu do norm unijnych, ponieważ transport drogowy ma charakter transgraniczny.

„Segment transportu towarowego stanowi w Polsce 6 proc. PKB, a polscy przewoźnicy jeżdżą po całej Europie. Dlatego kolejnym krokiem będzie elektryfikacja tej branży. Musimy być gotowi z technologiami nie tylko w temacie ładowarek o wielkiej mocy, ale też konieczne jest dostosowanie sieci przesyłowej, tak aby możliwa była budowa hubów logistycznych” – powiedział Maciej Woleński.

O konieczności dostosowania planów rozwoju nowej mobilności do wymogów unijnych mówili także samorządowcy. Adam Wieczorek, wiceprezydent Miasta Łodzi wskazał, że łódzki samorząd realizuje postulaty rozwojowe dotyczące edukacji, wiedzy i praktyki; stworzenia ram prawnych oraz rozbudowania floty i infrastruktury ładującej.

„3 lata temu ogłosiliśmy plany na rozwój nowej mobilności. Od tego czasu zbudowaliśmy bazę wiedzy, przeszkoliliśmy pracowników, przeprowadziliśmy badanie wykorzystania pojazdów elektrycznych, odwiedziliśmy także Niemcy, Holandię i Belgię, aby zapoznać się z rozwiązaniami tam funkcjonującymi. Dzięki temu mogliśmy stworzyć m.in. optymalne dla biznesu uwarunkowania dla powstawania infrastruktury ładującej” – powiedział Adam Wieczorek.

Dodał, że w Łodzi jest obecnie zarejestrowanych ponad 1,5 tys. pojazdów elektrycznych, w tym 25 autobusów, 27 elektrycznych pojazdów użytkowanych przez miasto i podległe jednostki budżetowe, a także 34 zero i niskoemisyjne pojazdy użytkowane przez spółki miejskie. Do tego dochodzi rozwój infrastruktury: w 2021 r. Łódź planowała budowę 189 stacji ładowania, dzisiaj jest ich 213, a w niedalekiej przyszłości będzie 441, powstanie także pierwsza stacja tankowania wodoru.

Samorządy w zielonej transformacji wspiera m.in. Polski Fundusz Rozwoju, który duży nacisk kładzie na rozwój innowacyjnych technologii.

„Naszym celem jest zazielenienie polskiej gospodarki, ale tak, aby na ogromnej fali środków na transformację energetyczną marża z produkcji i usług pozostała po polskiej stronie. Jeżeli zazielenimy Polskę, kupując wszystko za granicą, to szansy skoku rozwojowego nie wykorzystamy” – mówił Bartłomiej Pawlak, prezes PFR.

Jak wskazywali eksperci, nowa mobilność w miastach to nie tylko samochody i autobusy. Miasta rozwijają sieci tramwajowe, a przyszłość transportu należy także do nowych form mikromobilności, jak elektryczne rowery cargo, doskonale sprawdzające się w branży przesyłek kurierskich na krótkich dystansach.

„Musimy gonić czołówkę, zwiększać nasze tempo, wrzucać ten kolejny bieg, żeby nie zostać w tyle. Wiemy jak wiele jest do zrobienie w tych wszystkich zagadnieniach, które dla Polski mogą być taką kartą przetargową w kolejnych latach” – podkreślał Maciej Mazur z PSPA.

Dodał, że Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych tworzy a trakcie kongresu „Białą Księgę Nowej Mobilności” – projekt, który pomoże jakościowo rozwinąć e-mobility w kolejnych miesiącach i latach.

„Zaproponowaliśmy bardzo konkretne rozwiązania, propozycje zmian, które mają charakter zapisów legislacyjnych. O tym dyskutujemy podczas tych trzech dni, żeby w najbliższym czasie móc wdrożyć jak najwięcej z tych postulatów” – zaznaczył przedstawiciel organizatora kongresu.

Kongres Nowej Mobilności odbywa się w dniach 26-28 września w Łodzi. Części konferencyjnej towarzyszą targi, na których można oglądać innowacyjne rozwiązania z całego łańcucha sektora e-mobility oraz liczne premiery samochodów elektrycznych.

Podziel się tym artykułem:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Print this page
Print
Email this to someone
email