Rzeszów: Eksperci Aeropolis gratis pomagają przedsiębiorcom

Rzeszów: Eksperci Aeropolis gratis pomagają przedsiębiorcom

Ochrona patentowa przynosi korzyści finansowe, a zastrzeżenie znaku towarowego ułatwia walkę z trollami domenowymi. W czasach wysokiej inflacji wiele firm musi też pomyśleć o zmianie modelu biznesowego, a nowych klientów i partnerów szukać również za granicą. Praktyczne rozwiązania pomagają znaleźć eksperci, którzy bezpłatnie doradzają firmom w Inkubatorze Technologicznym w Jasionce. O tym, z jakich usług i dlaczego warto skorzystać, mówiono podczas „Śniadania w Aeropolis” – cyklicznego spotkania organizowanego przez Podkarpacki Park Naukowo-Technologiczny.

– Chronić możemy wynalazki, innowacje, a także to, co wiąże się z identyfikacją wizualną, a więc wzornictwo, logo, nazwę, design. Wynalazki mogą być traktowane jako tajemnica przedsiębiorstwa, ale można je chronić także formalnie – patentem. Z kolei logo, nazwę, czy hasło reklamowe – za pomocą znaku towarowego. Patent to rodzaj monopolu gwarantowanego przez państwo. Jest czasowy i ograniczony terytorialnie. Dostajemy go za to, że ujawniamy nasz wynalazek całemu światu. Bazy patentowe są największym na świecie, darmowym i dostępnym dla każdego źródłem wiedzy technicznej – podkreśla dr Mateusz Lisowski z Politechniki Rzeszowskiej, ekspert w zakresie ochrony własności intelektualnej z Kancelarii Patentowej ZELPAT Plus Henryka Pisińskiego, która bezpłatnie doradza firmom w Inkubatorze Technologicznym Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego „Aeropolis” w Jasionce.

Interfejs użytkownika można chronić jako wzór przemysłowy

Podczas „Śniadania w Aeropolis”, na którym przedsiębiorcy spotkali się w środę 8 marca, dr Lisowski podpowiadał również, na co zwrócić uwagę, chcąc chronić wspomnianą wyżej własność. W większości branż ochrona patentowa trwa do 20 lat. Coraz częściej obejmowane są nią np. programy komputerowe. A jako wzór przemysłowy można chronić np. interfejs użytkownika w aplikacji czy oprogramowaniu.

– Podczas pierwszej wizyty w naszej kancelarii, na pytanie, gdzie klient chce chronić swój wynalazek, najczęściej słyszymy, że wszędzie. Owszem, można, ale to bardzo dużo kosztuje. Samo zgłoszenie patentu na całym świecie wraz z przejściem całej procedury to wydatek rzędu 200 tys. zł, a potem utrzymanie w każdym kraju tego patentu oznacza coroczny koszt w wysokości kilkudziesięciu tysięcy złotych. Dlatego nawet największe firmy decydują się na ochronę tylko w kilkunastu krajach na świecie – zwracał uwagę dr Lisowski. Z kolei kwestie związane z ochroną znaku towarowego warto brać pod uwagę wymyślając nazwę firmy. – Urząd nie przyzna ochrony na znak opisowy typu: Szybki Internet. Można to obejść dodając znak graficzny, wtedy logo występuje wraz z opisem, ale sama nazwa nie będzie chroniona.

Patent, prawa własności dają nam przewagę rynkową, a już samo przygotowanie zgłoszenia daje nam sporą wiedzę na temat konkurencji i tego, nad czym ona pracuje. Zabezpieczenie takich praw jest atutem również w oczach inwestorów. Z kolei zastrzeżony słowny znak towarowy uławia walkę z trollami domenowymi. – Jeśli ktoś wykupił domeny internetowe związane z nazwą naszego przedsiębiorstwa, łatwo dojdziemy swoich praw, nie przepłacając za odkupienie interesującego nas adresu – podpowiada ekspert w Aeropolis. – Są też konkretne korzyści finansowe. Warto zainteresować się na przykład ulgą podatkową IP Box, ponieważ wszystkie przychody, które pochodzą ze sprzedaży produktów opartych na prawach własności przemysłowej, także z ich licencjonowania do innych podmiotów, można opodatkować stawką 5 proc.

Przedsiębiorcy mogą uzyskać dofinansowanie na zastrzeżenie znaku towarowego i wzoru przemysłowego, nowością ma być dofinansowanie na koszty uzyskania patentu. O takie możliwości warto pytać w Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego.   

Opłacalny biznes trafia w prawdziwe, a  nie wydumane potrzeby

W obliczu przemian zachodzących na rynku, także tych związanych z inflacją i zwyczajami klientów, wiele firm musi zmienić model biznesu, aby przetrwać. – Przedsiębiorca powinien na co dzień weryfikować i dopasowywać swój model biznesu do zmieniających się potrzeb, możliwości i oczekiwań klientów – zwraca uwagę dr Marta Czyżewska, ekspert w zakresie kreowania koncepcji biznesowych i finansów, związana naukowo z Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie, a specjalizująca się również w funduszach venture capital i ich współpracy ze startupami. Jako ekspert Aeropolis pomaga przedsiębiorcom tworzyć plany biznesu tak, by były opłacalne. Podpowiada, jak szukać nowych dróg dotarcia do klienta, jak lepiej wykorzystywać posiadane zasoby. – Od pandemii mocno rozwinęły się usługi w internecie i coraz więcej firm dociera do klienta wieloma kanałami. Oczekiwania klienta zaś bardzo wzrosły – chce np. obejrzeć towar w sklepie internetowym, ale jednocześnie mieć możliwość przymierzenia go lub zwrócenia w stacjonarnym punkcie handlowym – podaje przykład dr Czyżewska i zwraca uwagę, że przewagę nad konkurencją daje także np. całodobowa dostępność, możliwość kontaktu tak telefonicznego, jak i drogą e-mailową oraz przez komunikator na stronie internetowej. Warto przy tym na bieżąco monitorować satysfakcję klientów, aby modyfikując model biznesowy nie poruszać się po omacku.

Klient i jego potrzeby są też ważne przy wprowadzaniu na rynek nowego produktu czy usługi. Jeśli skupimy się tylko na produkcie, ignorując punt widzenia klienta, narażamy się na klapę i marnotrawstwo własnego czasu i pieniędzy. W osiągnięciu sukcesu może pomóc metoda Lean StartUp. O niej i narzędziach do budowania rentownych produktów podczas Śniadania w Aeropolis także można było usłyszeć. – Aby osiągnąć sukces, potrzebny jest dobry, przebadany i zweryfikowany projekt, dobry model biznesowy, ambitny i doceniany zespół, dobrze wybudowany produkt i dobre wejście produktu na rynek – wyliczał Karol Kibałko, prezes firmy NeGeTe.

Dziś dla większości firm jasne jest, że pod pojęciem rynek kryje się już nie tylko ten krajowy, ale obowiązkowo i zagraniczny. W poczynieniu na nim pierwszych kroków, znalezieniu partnerów w międzynarodowym środowisku, jak i wyjeździe na zagraniczne targi od lat wspiera przedsiębiorców ośrodek sieci Enterprise Europe Network w RARR S.A. Jego usługi również są bezpłatne i dostępne dla wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców. 

Podziel się tym artykułem:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Print this page
Print
Email this to someone
email