Na świecie jest tylko jeden Antonow An-225 Mrija. We wtorek wyląduje w Warszawie

Na świecie jest tylko jeden Antonow An-225 Mrija. We wtorek wyląduje w Warszawie

Antonow An-225 Mrija to największy i najcięższy na świecie samolot transportowy. We wtorek, 14 kwietnia 2020 r., około godz. 9.30 wyląduje na Lotnisku Chopina z ładunkiem środków ochrony osobistej i sprzętu medycznego z Chin. Po drodze z Tianjinczeka go międzylądowanie na lotnisku Ałmaty w Kazachstanie.

  • Antonow An-225 Mrija ma 84 m długości. W jego wnętrzu zmieszczą się ładunki , których inne samoloty nie byłyby w stanie przetransportować
  • Do Polski przyleci we wtorek 14 kwietnia 2020 r. z ładunkiem maseczek ochronnych, przyłbic i kombinezonów kupionych przez KGHM i Grupę Lotos
  • To jedyny tego typu samolot na świecie

Co An-225 Mrija będzie miał na pokładzie?

Antonow An-225 Mrija do Warszawy przywiezie ładunek sprzętu ochronnego dla personelu medycznego zakupiony przez KGHM i Lotos. Będzie to m.in. 7 mln maseczek i kilka milionów kombinezonów ochronnych.

Antonow An-225 Mrija. Marzenie o radzieckim programie promów kosmicznych

Świat ujrzał Antonowa An-225 „Mrija” po raz pierwszy na światowym salonie lotniczym Paris Air Show w 1989 roku, choć jego oblot odbył się w grudniu 1988 roku. Antonow An-225 „Mrija” jest jedynym tego typu samolotem na świecie. Prowadzone były prace nad drugim egzemplarzem, który nigdy nie został ukończony – powstał jedynie kadłub.

Antonowa An-225 Mrija skonstruowano na Ukrainie pierwotnie z myślą o przenoszeniu promu kosmicznego Buran, wraz z rozpadem ZSRR upadł jednak radziecki program promów kosmicznych. Dopiero od 2002 r. „Mrija” wykorzystywana jest w lotach komercyjnych jako samolot transportowy ukraińskich linii lotniczych Antonov Airlines. W samolot zainwestowano 20 mln dol., przystosowując go do nowej roli.

Antonow An-225 Mrija w malowaniu ukraińskich linii lotniczych Antonov Airlines, specjalizujących się w przewozach cargo. Korzystają one też z mniejszego An-124 Rusłan.

Foto: kamilpetran / ShutterstockAntonow An-225 Mrija w malowaniu ukraińskich linii lotniczych Antonov Airlines, specjalizujących się w przewozach cargo. Korzystają one też z mniejszego An-124 Rusłan.

An-225 Mrija. Największy samolot transportowy na świecie. Wymiary i osiągi

Antonow An-225 Mrija. Fakty i liczby

Foto: Adam Ziemienowicz / PAP/zdjęciaAntonow An-225 Mrija. Fakty i liczby

„Mrija” mierzy 84 m długości, rozpiętość skrzydeł to 88,4 m. Samolot ma łączną wysokość 18,1 m, czyli więcej niż mierzy pięciopiętrowy blok mieszkalny. Gdyby znalazł się na murawie stadionu piłkarskiego, końcówki jego skrzydeł sięgałyby poza linie boczne, a dziób i ogon dotykałyby obu pól karnych.

Ładownia An-225 Mrija ma długość 43,35 m, szerokość 6,4 m i wysokość 4,4. Zmieści się w niej nawet 100 samochodów osobowych. Jej ładowność to 250 ton.

Wnętrze ładowni Antonowa An-225 Mrija. W przeciwieństwie do mniejszego An-124 Rusłan, załadunek możliwy jest tylko przez unoszony dziób.

Foto: OPIS Zagreb / ShutterstockWnętrze ładowni Antonowa An-225 Mrija. W przeciwieństwie do mniejszego An-124 Rusłan, załadunek możliwy jest tylko przez unoszony dziób.

Załadunek dużych i nietypowych towarów jest ułatwiony za sprawą unoszonego nosa samolotu i rampy. „Mrija” jest dłuższa od mniejszego Antonowa An-124 Rusłan o 14,9 m.

Prędkość przelotowa samolotu to 800 km/h. Maksymalny zasięg to 15,4 tys. km, a z pełnym ładunkiem – 4,5 tys. km. Obsługiwany jest przez 6-osobową załogę. Podczas godziny lotu Antonov An-225 spala 15 ton paliwa lotniczego.

Podwozie Antonowa An-225 Mrija składa się z 32 kół.

Foto: Arsgera / ShutterstockPodwozie Antonowa An-225 Mrija składa się z 32 kół.

Charakterystyczne elementy Antonowa An-225 „Mrija” to sześć silników odrzutowych umieszczonych pod skrzydłami, podwójne usterzenie ogona i 32 koła w podwoziu.

Antonow An-225 Mrija. Kiedy i gdzie będzie można oglądać lądowanie w Warszawie?

An-225 tyko dwukrotnie gościł w Polsce – w 2003 i 2005 r. Tym razem samolot spodziewany jest na Lotnisku Chopina w Warszawie 14 kwietnia 2020 r. około godz. 9.30.

Antonow An-225 Mrija gdziekolwiek się pojawi, wzbudza olbrzymie zainteresowanie i przyciąga tłumy spotterów. Zarządca Lotniska Chopina w Warszawie już kilka dni temu zaapelował, aby tym razem nie przyjeżdżać pod płot portu lotniczego, ze względu na obostrzenia wprowadzone z powodu epidemii koronawirusa w Polsce. Przylot samolotu An-225 Mrija ma być transmitowany w internecie. W sieci można również śledzić trasę przelotu Antonowa, wpisując numer lotu: ADB 3354 w serwisie FligthRadar24.

Podziel się tym artykułem:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Print this page
Print
Email this to someone
email