Praca: Nowe czasy, nowe metody zwalniania pracowników

Praca: Nowe czasy, nowe metody zwalniania pracowników

Koronawirus pochłania kolejne miejsca pracy. Praca zdalna, kwarantanna i przestoje w przedsiębiorstwach sprawiają, że pracodawcy mogą rozważać wypowiedzenia umów na odległość. Rozwiązaniem może być zwolnienie zdalne, przekazane drogą elektroniczną czy listownie.

Z powodu epidemii koronawirusa pracę straciły już setki osób. Prognozy i badania nie napawają optymizmem – jedni mówią o zwolnieniu 2 milionów pracowników, drudzy, że w co czwartej firmie nie obejdzie się bez redukcji. Tak po stronie pracowników, jak i przedsiębiorców, przybywa wątpliwości.

Zdalne wypowiedzenie umowy

Co do zasady stosunek pracy może zostać rozwiązany na piśmie, jednak ważne jest, aby pracownik mógł się z nim zapoznać.

Zgodnie z zasadami wyrażonymi w kodeksie pracy stosunek pracy może zostać rozwiązany pisemnie. Jednakże zgodnie z kodeksem cywilnym można złożyć oświadczenie woli w postaci elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią (odczytać). Do zachowania formy pisemnej wystarczy złożenie oświadczenia woli w postaci elektronicznej i opatrzenie go kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Pracownik może zatem zostać zwolniony zdalnie, jeżeli spełnione zostaną powyższe warunki.

Zwolnienie z pracy przez telefon

Czy można zwolnić pracownika telefonicznie? W związku z epidemią pracodawcy mogą rozważać wypowiedzenie umowy za pomocą wideorozmowy lub poprzez komunikatory typu Skype.  

W przypadku rozwiązania umowy o pracę przez pracodawcę ustnie – telefoniczne czy za pomocą środków telekomunikacji (np. w trakcie telekonferencji), wypowiedzenie takie, pomimo tego, że jest wadliwe, należy uznać za skuteczne.

Zwolnienie z pracy listownie

Wypowiedzenie umowy o pracę można również przekazać Pocztą Polską za pomocą listu poleconego. Jeśli list odbierze adresat lub inna osoba do tego upoważniona, uznaje się doręczenie za skuteczne. Podobnie jest w przypadku, gdy ma miejsce drugie awizowanie przez pocztę. Zaniechanie odbioru listu poleconego nie wyłącza skuteczności złożonego wypowiedzenia.

Mówi o tym wyrok Sądu Najwyższego z 5 października 2005 roku. „Dwukrotne awizowanie przesyłki poleconej zawierającej oświadczenie pracodawcy o rozwiązaniu stosunku pracy stwarza domniemanie faktyczne możliwości zapoznania się przez pracownika z jego treścią, co oznacza przerzucenie na niego ciężaru dowodu braku możliwości zapoznania się z treścią oświadczenia pracodawcy”

Jednak dla rozpoczęcia biegu wypowiedzenia ważna jest data odbioru listu, a nie data nadania.

Zwolnienie z pracy a urlop

Aby wypowiedzenie umowy o pracę było skuteczne, muszą zostać spełnione prawne wymogi dotyczące między innymi okresu wypowiedzenia. Jeśli jednak pracownik lub pracodawca chce wypowiedzenie złożyć bez obowiązującego okresu wypowiedzenia, takie oświadczenie powinno nastąpić na piśmie – o czym mówi art. 30 Kodeksu pracy.

W oświadczeniu pracodawcy o wypowiedzeniu umowy o pracę na czas nieokreślony lub rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia powinna być wskazana przyczyna uzasadniająca wypowiedzenie umowy.

Podziel się tym artykułem:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Print this page
Print
Email this to someone
email