Technologia: Nowe baterie grafenowe mają pozwolić na ładowanie samochodu elektrycznego w 15 sekund.

Technologia: Nowe baterie grafenowe mają pozwolić na ładowanie samochodu elektrycznego w 15 sekund.

Estońskie Skeleton Technologies i niemiecki Karlsruhe Institute of Technology poinformowały właśnie o podpisaniu współpracy nad SuperBaterią dla samochodów elektrycznych, która będzie się ładować w kilkanaście sekund

Grafenowa „SuperBateria” z ultraszybkim ładowaniem. A właściwie grafenowy superkondensator

Największą zaletą „SuperBaterii” – a właściwie: superkondensatora – Skeleton Technologies ma być możliwość naładowania jej w ciągu sekund. Wszystko za sprawą „zakrzywionego grafenu” i materiałów opracowywanych przez Instytut Technologiczny w Karlsruhe (KIT).

A o czym dokładnie mówimy? Najprawdopodobniej rozwiązaniu hybrydowym, które łączy w sobie tradycyjne komórki litowo-jonowe oraz komórki ultrakondensatorowe, w których znajdziemy autorską zakrzywioną grafenową konstrukcję, wykorzystując mocne strony obu technologii. Mówiąc wprost, baterie litowe oferują duże zagęszczenie energii, co znaczy, że mogą przechowywać dużo energii, ale niestety długo się ładują i rozładowują – to właśnie dlatego samochody elektryczne ładują się tak długo, co jest przy okazji wąskim gardłem rozwoju tej branży. Superkondensatory z kolei błyskawicznie się ładują i rozładowują, ale nie są w stanie przechowywać zbyt wiele energii, dlatego nie są jeszcze stosowane w samochodach elektrycznych, dla których są wręcz stworzone, bo oparte o nie akumulatory byłyby ogromne. 

Superkondensator zwiększy zasięg i spowolni degradację ogniw

W elektrykach z kolei grafenowe superkondensatory uzupełniałyby ogniwa litowo-jonowe, żeby wyręczać je przy dużych obciążeniach (nagłe przyspieszanie) albo odbieraniu dużych ładunków (mocna rekuperacja). Wynalazek Skeleton Technologies miałby pozwolić na konstruowanie mniejszych akumulatorów, które nie wymagałyby aż tak skomplikowanego [żadnego?] układu chłodzenia.

Umożliwiłby wreszcie zwiększenie zasięgów o 10 procent i czas życia baterii o 50 procent.

Podziel się tym artykułem:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Print this page
Print
Email this to someone
email