Sport: Startuje trzeci sezon Porsche Esports Sprint Challenge Poland

Sport: Startuje trzeci sezon Porsche Esports Sprint Challenge Poland

Dwudziestu czterech czołowych kierowców esportowych z naszego kraju będzie rywalizować w najważniejszych zawodach digital motorsportu – Porsche Esports Sprint Challenge Poland, rozgrywanych w ramach mistrzostw Polski. Organizatorzy przygotowali w tym roku rekordową pulę nagród o wartości 40000 złotych. Wyścigi będzie można obejrzeć na żywo w telewizji ELEVEN SPORTS.

Mistrzostwa Polski Digital Motorsport 2022

Tegoroczne Porsche Esports Sprint Challenge Poland składa się z sześciu rund zlokalizowanych na pięciu kontynentach. Kierowcy będą ścigali się pucharowymi Porsche 911 GT3 Cup w wersji 992 na wirtualnych wersjach najsłynniejszych torów świata na platformie iRacing. Na początek, ósmego września, zmierzą się na domowym torze Porsche – niemieckim Hockenheimringu. Następnie w kolejny czwartek zobaczymy rywalizację na amerykańskim Sebring. Dwa tygodnie przerwy poprzedzą zmagania na Interlagos w Brazylii, a kolejne rundy będą się odbywały co siedem dni już do samego końca sezonu. Suzuka (Japonia), Mount Panorama Circuit (Australia) i Red Bull Ring (Austria) stanowią drugą połowę rywalizacji. Najlepszych polskich simracerów czekają niesamowicie intensywne dwa miesiące rywalizacji i wirtualna podróż po świecie.

Za transmisje ponownie odpowiadać będzie ELEVEN SPORTS. Widzowie będą mogli oglądać wyścigi okraszone głosem swoich ulubionych komentatorów z Formuły 1 – Mikołaja Sokoła, Michała Gąsiorowskiego i Filipa Kapicy – na telewizorach, ale także na Facebooku. Wyścigi będą odbywać się w simracingowe czwartki, niektóre poprzedzające weekendy z F1.

W tym roku organizatorzy Porsche Esports Sprint Challenge Poland przygotowali rekordową pulę nagród o wartości 40000 zł. W jej skład wchodzi 10000 zł do podziału dla najlepszych kierowców rundy oraz klasyfikacji generalnej, trzy zaproszenia na program Porsche on Track na torze Silesia Ring o łącznej wartości 16000 zł dla czołowej trójki oraz ufundowanie płatnej zawartości gry, której kwota wynosi 14000 zł. Nie można również zapominać o nadaniu oficjalnych tytułów mistrzów Polski w digital motorsport oraz zaproszeniu na Galę Sportu Samochodowego Polskiego Związku Motorowego.

„Mamy przyjemność organizować już trzeci sezon Porsche Esports Sprint Challenge Poland, czyli Mistrzostw Polski w Digital Motorsporcie – mówi Radosław Turek z Ragnar Simulator. W tym roku wspólnie z Porsche Polska przygotowaliśmy dla kibiców niesamowite show: najlepsi polscy simracerzy w Porsche 911 GT3 Cup na sześciu światowych torach. Taka kombinacja gwarantuje emocje, tym bardziej, że w stawce mamy zarówno doświadczonych wyjadaczy – w tym dwukrotnego mistrza Polski Dominika Blajera, jak i debiutantów, którzy z powodzeniem startują w międzynarodowych rozgrywkach. Bardzo cieszy nas wsparcie naszych patronów medialnych: Rally and Race, Auto Świat, ELEVEN SPORTS oraz partnerów technicznych iRacing i Go4Race. Zapraszam do oglądania mistrzostw”.

Stawkę dwudziestu czterech kierowców głównego sezonu Mistrzostw Polski Digital Motorsport 2022 tworzą: dwunastu najlepszych simracerów z 2021 roku, zwycięzca tegorocznego Pucharu Polski (Kamil Grabowski) oraz jedenastu zawodników z baraży (zwycięzca Nikodem Wierzbicki). Urzędujący mistrz Polski Dominik Blajer, będzie mieć utrudnione zadanie utrzymania pozycji, ponieważ konkurencja jest niezwykle silna.

„Stawka w tym roku będzie bardzo mocna – mówi Dominik Blajer. – Przy moim obecnym kalendarzu startów w światowych rozgrywkach, ciężko będzie o trening i obronę tytułu, ale spróbuje dać z siebie wszystko. Na pewno zapewnimy zacięta rywalizację na torze dla oglądających”.

Emocje podgrzewa fakt, że młoda krew w Porsche Esports Sprint Challenge Poland zamierzało śmiało wjechać na tory wyścigowe i pokazać na co ją stać.

„Zdobycie Pucharu Polski Digital Motorsport dodało mi dużo pewności siebie przed sezonem Mistrzostw Polski Digital Motorsport – komentuje Kamil Grabowski. – Myślę, że stawka będzie bardzo wyrównana a rywalizacja będzie bardzo zacięta i trudna. Niemniej jednak wierzę w siebie i swoje umiejętności i mam nadzieję, że uda mi się wygrać tytuł Mistrza Polski Digital Motorsport”.

Bardziej zachowawczo do rywalizacji podchodzi zwycięzca baraży. Być może wynika to również z doświadczenia w realnym ściganiu, gdzie Nikodem Wierzbicki walczy o tytuł mistrza Polski:

„Nie uważam się za faworyta do walki o mistrzostwo Polski w digitalu w tym roku, czeka mnie bardzo ciężki sezon na bardzo ciekawych torach. Mam nadzieję, że zdobędę bardzo ważne doświadczenie w tym sezonie, aby jak najlepiej przygotować się na kolejną edycję. Samochód jest ten sam, co w barażach, jednak teraz mamy odblokowany setup, który spowoduje bardzo duże zmiany, nad którymi od kilku tygodni pracujemy bardzo ciężko z całym zespołem, aby jak najlepiej wystartować na pierwszych rundach MPDM”.

To już trzeci sezon Mistrzostw Polski Digital Motorsport sygnowanych przez Polski Związek Motorowy. Jest to jedyna simracingowa seria w kraju, która ma oficjalny status i kierowcy otrzymują tytuły mistrzowskie oraz szarfy podczas Gali Sportu Samochodowego PZM.  

„Jeszcze kilka lat temu mało kto traktował simracing poważnie, a dziś to pełnoprawna dyscyplina w Polskim Związku Motorowym – mówi Sebastian Urbaniak, koordynator ds digital motorsportu w PZM. – Ragnar Simulator, promotor mistrzostw, trzy lata temu przedstawił konkretną wizję rozwoju, która bardzo nam się spodobała i wspólnie ją realizujemy. Polska jako jeden z pierwszych krajów w FIA podjął się wyzwania popularyzacji simracingu i systematycznie podnosi poprzeczkę. Efekty współpracy są niesamowite i zapowiada się doskonałe ściganie”.

Pierwsza runda Porsche Esports Sprint Challenge Poland na torze Hockenheimringu już w najbliższy czwartek 8 września o godzinie 21:30 na żywo w ELEVEN SPORTS.

Historia Mistrzostw Polski Digital Motorsport 2022

Historia Mistrzostw Polski Digital Motorsporcie rozpoczęła się w 2020 roku, kiedy Polski Związek Motorowy wraz z Ragnar Simulator zauważyli rosnący potencjał simracingu w kraju i na świecie. Wirtualne wyścigi zaczęły zyskiwać na popularności kiedy te „prawdziwe” nie mogły się odbywać, co jednocześnie sprawiło, że więcej osób samemu postanowiło zacząć swoją przygodę z simracingiem.

Z biegiem czasu do projektu dołączali kolejni partnerzy jak Porsche Polska, które zostało sponsorem tytularnym oraz ELEVEN SPORTS, dzięki czemu transmisje z rywalizacji pojawiły się na tej samej antenie, która nadaje rywalizację w Formule 1.

„W ciągu tych trzech lat zrobiliśmy wspólnie z PZM, Porsche Polska i pozostałymi partnerami naprawdę wiele na rzecz popularyzacji digital motorsportu – mówi Radosław Turek, promotor i organizator MPDM z Ragnar Simulator. – Wykorzystaliśmy, że właśnie ta forma esportu jest na niesamowitej fali wznoszącej i ciągle korzystamy z tego trendu. Docieramy coraz mocniej >>pod strzechy<< i simracing staje się popularniejszy, ale także bardziej przystępny”.

Przystępność była jedną z największych misji przed rozpoczęciem tegorocznego sezonu. Podobnie, jak w poprzednich latach, szansę na walkę o tytuł mistrza Polski miał praktycznie każdy posiadacz komputera. Wprowadzone zmiany sprawiły, że stało się to jednocześnie łatwiejsze.

W pierwszym sezonie Porsche Esports Sprint Challenge Poland o tym kto pojedzie w danej rundzie, decydowały prekwalifikacje przed każdym dniem wyścigowym. Rok później wprowadzono prekwalifikacje do całych mistrzostw. Sezon 2022 wygląda pod tym względem zupełnie inaczej.

„Jedną z głównych misji przed tegorocznymi mistrzostwami było sprawienie, żeby jeszcze więcej osób mogło wziąć udział i spróbować swoich sił – mówi Krzysztof Woźniak, rzecznik prasowy MPDM. – Jednocześnie chcieliśmy, aby wszystko odbywało się na platformie iRacing – absolutnym liderze pod względem symulacji i najpopularniejszym tytule w świecie simracingu. Oczywiście iRacing ma wiele zalet, ale nie mogliśmy zapomnieć o tym, że jest to dosyć kosztowna platforma wymagająca płatnej subskrypcji i kupowania aut oraz torów, co może odpychać wielu potencjalnych zainteresowanych”.

Te dwie kwestie udało się rozwiązać za jednym zamachem. W pierwszej połowie roku odbyła się pierwsza edycja Pucharu Polski Digital Motorsport. W trwającej sześć rund rywalizacji mógł wziąć udział każdy i to bez dodatkowych kosztów związanych z platformą iRacing.

Organizatorzy przygotowali kody dające dostęp do iRacing na trzy miesiące dostępne dla każdego chętnego simracera. Wszystkie użyte tory wraz z samochodem były dostępne za darmo dla każdego posiadacza subskrypcji.

„Chcieliśmy dać szansę nowym simracerom spróbować iRacing, żeby przekonali się samemu czemu korzystamy właśnie z tej platformy do organizacji najważniejszych zawodów w kraju. Dzięki Pucharowi Polski Digital Motorsport otworzyliśmy się na zupełnie nową grupę ludzi. Pojawiło się paru >>weteranów<<, ale także osoby, które dopiero co podłączyły kierownice do komputerów” – komentuje Radosław Turek.

Ekscytująca walka skończyła się tytułem dla Kamila Grabowskiego, podopiecznego akademii Williams Esports – jednego z najsłynniejszych i najlepszych zespołów simracingowych. Zdobycie Pucharu Polski (poza uroczystym nagrodzeniem podczas Gali Sportu Samochodowego PZM na koniec roku) wiązało się także z gwarantowanym miejscem w stawce Mistrzostw Polski.

Ci, którym zabrakło do Grabowskiego, a również mieli ambicję walki w najważniejszych zawodach w kraju, dostali drugą szansę na wywalczenie sobie miejsca w Porsche Esports Sprint Challenge Poland w postaci baraży Mistrzostw Polski Digital Motorsport – Road to Porsche Esports Sprint Challenge Poland.

Podczas czterech dni wyścigowych trzynastu uczestników Pucharu Polski Digital Motorsport walczyło z jedenastką simracerów, którzy w ubiegłorocznych Mistrzostwach Polski znaleźli się w dolnej połowie tabeli. Najlepszy w barażach był Nikodem Wierzbicki, zdobywca drugiego miejsca w Pucharze Polski Digital Motorsport. Wierzbicki stanie przed wyjątkową szansą zostania mistrzem Polski nie tylko w digital motorsporcie, ale także Wyścigowych Samochodowych Mistrzostwach Polski gdzie również startuje.

Aby to nastąpiło będzie musiał najpierw pokonać dwudziestu trzech rywali na sześciu wirtualnych torach wyścigowych. Jednym z nich będzie dominator dotychczasowych sezonów Porsche Esports Sprint Challenge Poland. Dominik Blajer powraca, aby spróbować zdobyć swój trzeci z rzędu tytuł mistrza Polski.

W ostatnich latach Blajer wraz ze swoją ekipą DV1 Triton Racing urośli do roli jednych z najważniejszych graczy na europejskiej scenie. Regularnie bierze udział w najważniejszych zawodach i seriach pokazując swój talent i udowadniając jak utalentowani zawodnicy rywalizują w Mistrzostwach Polski Digital Motorsport.

Rewanżu za miniony rok szukać będą chociażby ci, którzy w końcowej tabeli skończyli tuż za Blajerem. Maciej Młynek oraz Mateusz Łuczak zaliczyli wyśmienity debiut rok temu i teraz rywale zdecydowanie nie będą mogli ich lekceważyć.

Organizatorem i promotorem Porsche Esports Sprint Challenge Poland, cyklu rozgrywanego w ramach Mistrzostw Polski Digital Motorsport 2022 pod egidą Polskiego Związku Motorowego, jest Ragnar Simulator. Sponsorem wydarzenia jest Porsche Polska. Patronami medialnymi są Rally and Race, ELEVEN SPORTS i Auto Świat. Partnerami technicznymi iRacing oraz Go4Race.

Podziel się tym artykułem:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Print this page
Print
Email this to someone
email