Rzeszów: Kto rozbuduje S19 Sokołów Małopolski - Jasionka?

Rzeszów: Kto rozbuduje S19 Sokołów Małopolski - Jasionka?

Osiem ofert wpłynęło w przetarguna dobudowę drugiej jezdni drogi ekspresowej S19, na odcinku węzeł Sokołów Małopolski Północ – węzeł Jasionka, o długości ok. 13,8 kmInwestycja będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj.  

Oferty 

Oferty w przetargu złożyły firmy:  

  1. Strabag – 272 830 814,75 zł, 
  2. POLAQUA – 295 507 406,52 zł,  
  3. Budimex – 307 333 470,30 zł,  
  4. Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones – 311 551 336,04 zł, 
  5. UNIBEP, BUDREX i PDM Dębica – 314 420 694,53 zł, 
  6. Rubau i Poltores – 316 053 793,01 zł, 
  7. Mota-Engil – 327 293 967,00 zł, 
  8. Mostostal Warszawa – 329 847 951,01 zł.  

Oferty zostaną teraz sprawdzone i ocenione według trzech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (20 proc.), a także przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (20 proc.).  

Zakres planowanych prac 

Aktualnie S19 na tym odcinku posiada trzypasową jezdnię w układzie 2+1, bez pasa rozdziału kierunków jazdy. Po rozbudowie, będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza. Docelowa nośność to 11,5 t/oś. Inwestycja będzie realizowana na terenie powiatu rzeszowskiego (gmina Sokołów Małopolski i gmina Trzebownisko) i łańcuckiego (gmina Czarna), w bezpośrednim sąsiedztwie już istniejącej, pierwszej jezdni drogi ekspresowej. 

Zakres prac w ramach rozbudowy S19 obejmie także dostosowanie istniejących obiektów inżynierskich, urządzeń BRD i urządzeń ochrony środowiska. Przebudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, cieki wodne oraz infrastruktura techniczna. Węzły Sokołów Małopolski Północ i Jasionka, które posiadają pełny, docelowy przekrój dwujezdniowy nie będą wymagały rozbudowy. Sumaryczna długość planowanych do rozbudowy odcinków drogi wynosi ok. 13,8 km. 

W ramach inwestycji powstaną nowe obiekty inżynierskie w tym: estakada o dł. 157,5 m w miejscowości Nienadówka, dwa wiadukty (w tym jeden z funkcją przejścia dla zwierząt średnich), trzynaście przejść dla zwierząt, przejazd gospodarczy i dwa przepusty. W ramach ochrony środowiska zostaną wykonane: cztery przejścia dla zwierząt średnich (jedno zespolone z wiaduktem), cztery przejścia dla zwierząt małych, osiem przejść dla płazów, ponad 3 km ekranów akustycznych oraz zbiorniki retencyjne (13 szt. otwartych i 4 szt. zamknięte). Posadzona zostanie zieleń dogęszczająca, izolacyjna, krajobrazowa i naprowadzająca. Powstaną też urządzenia oczyszczające ścieki opadowe z jezdni i osłony przeciwolśnieniowe. 

W Nienadówce droga ekspresowa poprowadzona zostanie estakadą w odległości ok. 30 m od kościoła parafialnego p.w. św. Bartłomieja Apostoła, usytuowanego przy istniejącej drodze DW878. Ze względu na ochronę tego obiektu sakralnego reprezentującego styl neogotycki, w decyzji środowiskowej określono warunki realizacji robót budowlanych w rejonie kościoła. Zastosowane zostaną tam pale wiercone i nie będą stosowane walce wibracyjne. Wykonany zostanie również ekran przeźroczysty w celu ekspozycji walorów historycznych i zabytkowych. 

Ponadto w ramach inwestycji istniejący MOP Stobierna (kierunek Lublin) zostanie rozbudowany do kat. II. Oznacza to, że w przyszłości będzie mogła powstać tu stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe. 

Cel inwestycji 

Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie na całej trasie Via Carpatia na terenie Polski przekroju o minimalnych parametrach 2×2 (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu). Istotna jest także likwidacja tzw. wąskiego gardła, powodującego utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz na dojeździe do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego w Jasionce. Dzięki dobudowie drugiej jezdni poprawi się komfort jazdy oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu co przełoży się na mniejszą ilość wypadków. 

Kalendarium 

15 maja 2019 r. – podpisanie umowy na wykonanie Koncepcji programowej oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej podpisaliśmy (Mosty Katowice) 

19 listopada 2020 r. – łączone posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) i Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI), na którym przyjęto dokumentację Koncepcji Programowej  

15 lutego 2021 r. – złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej 

23 grudnia 2021 r. - uzyskanie decyzji środowiskowej 

29 kwietnia 2022 r. – ogłoszenie przetargu na realizację 

20 lipca 2022 r. – otwarcie ofert 

2024-2026 – planowane lata realizacji 

Via Carpatia  

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.    

Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:   

  • 81,8 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),   
  • 42,2 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla),     
  • 42,3 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz, Domaradz – Iskrzynia, Dukla – Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka).  
Podziel się tym artykułem:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Print this page
Print
Email this to someone
email