Tarnobrzeg: Dwie zorze - polska liryka wokalna

Tarnobrzeg: Dwie zorze - polska liryka wokalna

Zapraszamy na kontynuację znakomitego, kulturalnego projektu Muzyka z Energią, którego inicjatorem jest Muzeum-Zamek Tarnowskich w Tarnobrzegu, a partnerem Enea Elektrownia Połaniec. Patronat honorowy nad wydarzeniem sprawuje Prezydent Tarnobrzega Dariusz Bożek.

Tym razem czeka nas koncert pod nazwą “Dwie zorze – polska liryka wokalna”. W sobotę, 9 września br. o godz. 18.00 w Muzeum-Zamek Tarnowskich w Tarnobrzegu zaprezentują się soliści Polskiej Opery Królewskiej z siedzibą w Warszawie. Będą to Dorota Lachowicz i Leszek Świdziński.

Poniżej informacje o artystach, którzy wystąpią w Tarnobrzegu.

DOROTA LACHOWICZ

Mezzosopran. Jest absolwentką Wydziału Wykonawstwa Instrumentalnego i Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi (dyplom z wyróżnieniem). Umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich w kraju i za granicą, m.in. u Nelli Anfuso, Fedory Barbieri, Christiana Elsnera. Ukończyła również studia podyplomowe z logopedii na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej oraz z neurologopedii w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Prowadzi terapie i zajęcia prawidłowej wymowy oraz śpiewu solowego.

Jako śpiewaczka operowa zadebiutowała na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi, w roli Jasia w operze Jaś i Małgosia E. Humperdincka.  W larach 1993-2017 była solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Wykonywała wiele partii w dziełach operowych, m.in.  Monteverdiego (Penelopa w Powrocie Ulissesa, Ariadna w Lamencie Ariadny, Ottavia w Koronacji Poppei), Purcella (Czarownica w Dydonie i Eneaszu), Haendla (Kornelia w Juliuszu Cezarze), Rossiniego (Izabella we Włoszce w Algierze, Rosina w Cyruliku sewilskim)Mozarta (Trzecia Dama w Czarodziejskim flecie, Dorabella w Cosi fan tutte), Strawińskiego (Baba-Turek w Żywocie rozpustnika), Czajkowskiego (Olga w Eugeniuszu Onieginie) oraz Campry (Clorinda w Tankredzie).  Kreowała także role w operach kompozytorów współczesnych, m.in. w Antygonie Z. Rudzińskiego (rola tytułowa), a także Zbrodni i karze oraz Quo Vadis B. Matuszczak. Wraz z zespołem WOK występowała na scenach teatrów operowych Francji, Hiszpanii, Niemiec, Japonii i Libanu.

W 1999 r. zadebiutowała w Teatrze Narodowym w Warszawie jako Jadwiga w Strasznym Dworze S. Moniuszki w reżyserii Andrzeja Żuławskiego.

Występuje także w repertuarze oratoryjno-kantatowym, wykonując utwory z różnych epok – od baroku do współczesności (m.in. partie altu i drugiego sopranu w dziełach Bacha, Haendla, Pergolesiego, Vivaldiego, Scarlattiego, Mozarta, Rossiniego, Szymanowskiego i in.). Dysponuje również rozległym repertuarem pieśniarskim. Szczególną uwagą darzy twórczość kompozytorów polskich: Chopina, Moniuszki, Karłowicza, Niewiadomskiego, Paderewskiego, Szymanowskiego, Bacewicz .

Jako solistka brała udział w festiwalach muzycznych w Polsce i na świecie, takich jak m.in.: Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Festiwal Mozarta w Madrycie, Festiwal Ludwiga van Beethovena, Al Bustan Festival w Bejrucie, Wiener Musiksommer, Mecklenburg-Vorpommern w Rostoku, Letnich Koncertach Brandenburskich, Musica Religiosa w Hiszpanii, Muzyczny Festiwal w Łańcucie. Wielokrotnie śpiewała w Sali Koncertowej S1 Polskiego Radia w Warszawie oraz NOSPR w Katowicach. Współpracuje z filharmoniami, ośrodkami muzycznymi i biurami koncertowymi w całej Polsce.

Współpracowała ze znakomitymi dyrygentami, takimi jak: A. Liebreich, K. Kord, J. Kasprzyk, A. Duczmal, S. Stuligrosz, N. Santi, M. Jurowski, J.-C. Malgoire, K. Bumann. Występowała z Orkiestrą Teatru Wielkiego w Warszawie, Hofkapelle Munchen, Orkiestrą Norddeutsche Philharmonie Rostock, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia ,, Amadeus”, Orkiestrą Sinfonia Varsovia,  oraz zespołami Il Tempo i Concerto Avenna.

Jako solistka współpracowała przy nagrywaniu 16 płyt CD z muzyką dawną i współczesną dla takich wytwórni jak TAKT, DUX, Polskie Nagrania, Polskie Radio, Musicon, Vivisound. Trzy z nich były nominowane do nagrody Fryderyk: F. Caccini La liberazione Di Ruggiero (DUX, 1996), I. Peri Euridice (DUX, 2001), M. Karłowicz Pieśni, serenady (Polskie Radio, 2006).

Za wybitne wykonania wokalne została odznaczona w roku 2005 Brązowym Krzyżem Zasługi, a w 2011 – Srebrnym Krzyżem Zasługi.

Od października 2017 jest solistką Polskiej Opery Królewskiej.

LESZEK ŚWIDZIŃSKI

Tenor. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Kazimierza Pustelaka. Wokalne umiejętności doskonalił m.in. podczas Międzynarodowych Kursów Mistrzowskich Mozarteum w Salzburgu.

W 1988 roku zadebiutował na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej rolą Ferranda w Cosi fan tutte W. A. Mozarta. Natomiast w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie po raz pierwszy wystąpił w partii Edgara w Łucji z Lammermooru G. Donizettiego. Na scenie tej kreował także partie: Belmonta w Uprowadzeniu z Seraju W. A. Mozarta, Alfreda w Traviacie G. Verdiego, Rudolfa w Cyganerii G. Pucciniego, Stefana w Strasznym dworze S. Moniuszki. Wykonywał także tytułową partię w operze Chopin G. Orefice’a. Gościnnie występował w teatrach operowych w Krakowie, Wrocławiu, Łodzi, Bydgoszczy, Poznaniu, Szczecinie i Bytomiu w partiach: Hrabiego w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, Stefana w Strasznym dworze S. Moniuszki, Ernesta w Don Pasquale G. Donizettiego i Ernaniego w Ernanim G. Verdiego i in.

Brał udział w licznych festiwalach muzycznych, takich jak Festiwal Mozartowski, Festiwal Oper Barokowych, Festiwal Monteverdiego, Festiwal Muzyki Staropolskiej, Muzyka w Zabytkach Warszawy, Carintischer Sommer w Villach, Klangbogen w Wiedniu, Al-Bustan w Bejrucie. Koncertuje na scenach i estradach w wielu krajach świata. Poza całą Europą, występował również w Egipcie, Libanie, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Japonii i Chinach.

Ma w repertuarze liczne partie w dziełach operowych, oratoryjnych, operetkowych. Wszechstronne umiejętności zapewniają różnorodność kreowanych przez niego ról – począwszy od koloraturowych partii w operach buffa G. Rossiniego, aż do spintowych, dramatycznych ról w dziełach G. Verdiego i G. Pucciniego. Jest znakomitym księciem  w Kopciuszku G. Rossiniego, jak również wiarygodnym i wzruszającym Manrikiem w Trubadurze, czy Gustavem w Balu Maskowym G. Verdiego. W repertuarze ma także pieśni S. Moniuszki, F. Chopina, M. Karłowicza, I. J. Paderewskiego, F. Schuberta i R. Schumanna.

W dorobku artysty znajduje się wiele nagrań radiowych i telewizyjnych (m.in. partia Kazimierza w Hrabinie S. Moniuszki oraz pieśni I. J. Paderewskiego do słów A. Mickiewicza, a także rola tenora w serialu Na dobre i na złe). Nagrał wiele płyt, a także muzykę do filmu opartego na pieśniach Chopina oraz do filmu Belcanto.

Realizuje się także w pracy pedagogicznej, prowadząc klasę śpiewu solowego w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Jest solistą Polskiej Opery Królewskiej.

Podziel się tym artykułem:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Print this page
Print
Email this to someone
email