Stalowa Wola: Seryjna produkcja bojowego wozu piechoty Borsuk ruszy w przyszłym roku.

Stalowa Wola: Seryjna produkcja bojowego wozu piechoty Borsuk ruszy w przyszłym roku.

W przyszłym roku w Hucie Stalowa Wola ruszy produkcja seryjna pływającego bojowego wozu piechoty Borsuk. Dla Sił Zbrojnych oznacza to dostawy polskiego sprzętu o kilka generacji lepszego od używanych bojowych wozów piechoty radzieckiej produkcji. Dla Huty i pracowników zapewni to dobrze płatną, stabilną produkcję przez 30 lat.

Do 2035 roku przewiduje się pozyskanie 588 Borsuków w wersji bojowego wozu piechoty, co pozwoli na przezbrojenie 10 batalionów zmechanizowanych. Borsuki oferowane są Słowacji, w przetargu na nowy bojowy wóz piechoty.

Prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej Sebastian Chwałek powiedział w Polskim Radio, że:

„Prawdopodobnie już w tym roku będziemy mogli pierwsze cztery sztuki Borsuków przestawić siłom zbrojnym do testów. Od przyszłego roku jesteśmy gotowi do kontraktowania i produkcji seryjnej tego nowoczesnego na skalę europejską i światową wozu” –  S. Chwałek.

Borsuk obecnie przechodzi wstępne badania, testy zakładowe i jest na etapie pracy rozwojowej. Po ich pomyślnym zakończeniu program przejdzie do fazy badań kwalifikacyjnych, których zakończenie otworzy drogę do produkcji seryjnej nowych bojowych wozów piechoty.

Bojowy wóz piechoty to uzbrojony i opancerzony pojazd, zwykle gąsienicowy, przeznaczony do przewożenia żołnierzy piechoty zmechanizowanej na polu walki i jej wsparcia ogniowego. 

Pierwsze cztery wozy będą mogły zostać dostarczone wojsku jeszcze w trakcie trwania pracy rozwojowej. Powinno to przyspieszyć proces badań kwalifikacyjnych, które zwykle trwają rok.

Borsuk to bojowy wóz piechoty łączący polskie podwozie gąsienicowe z bezzałogową wieżą ZSSW-30 (Zdalnie Sterowany System Wieżowy), uzbrojoną w armatę 30 mm Mk 44/S Bushmaster II, wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike-LR i karabin maszynowy 7,62 mm, z zaawansowanym systemem kierowania ogniem.

Masa Borsuka w standardowym wariancie wynosi 25 ton, co pozwala na zachowanie zdolności do pływania zgodnie z wymogami Sił Zbrojnych RP. Konstrukcja Borsuka daje możliwość istotnego wzmocnienia opancerzenia, kosztem wzrostu masy i utraty pływalności.

Napęd wozu stanowi opracowany przez poznańskie Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne power-pack wyposażony w silnik MTU 8V199 TE20 o mocy maksymalnej 530 kW/720 KM, z którym zintegrowano automatyczną skrzynię przekładniową Allison / Caterpillar X300 o czterech biegach do jazdy do przodu i dwóch wstecznych, z hydraulicznym mechanizmem skrętu.

Wprowadzenie Borsuka będzie skokiem o kilka generacji, nie tylko pod względem siły ognia, stosowanych sensorów, ale ergonomii, możliwości dalszej integracji kolejnych elementów.

Podziel się tym artykułem:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Print this page
Print
Email this to someone
email