Technologie: Czołgowe ciekawostki
Odkąd zastosowano go po raz pierwszy na froncie zachodnim pierwszej wojny światowej, czołg stał się kluczowym elementem niemal każdego pola bitwy. Pomimo stałego rozwoju technologii wojskowych, podstawowa jego koncepcja – opancerzonego pojazdu na podwoziu gąsienicowym z działem osadzonym w obrotowej wieży była, jest i zapewne długo jeszcze będzie nie do zastąpienia w armiach świata. Oto kilka z najciekawszych przykładów współczesnych czołgów:
Bestia z dalekiego wschodu
K2 Black Panther (pol. Czarna Pantera) to najnowszy nabytek wojsk pancernych Republiki Korei (Korea Południowa), który wszedł do aktywnej służby w roku 2014. Ten ważący 55 ton wóz bojowy produkowany jest przez koncern Hyundai Rotem, jedną z siostrzanych spółek popularnego producenta samochodów. ,,Czarna Pantera’’ zbudowana jest w klasycznym układzie konstrukcyjnym z przedziałem kierowania z przodu, wieżą w środku i silnikiem z tyłu pojazdu. Uzbrojenie czołgu stanowi armata gładkolufowa kalibru 120 mm, współosiowy karabin maszynowy kalibru 7.62 mm oraz dodatkowy karabin kalibru 12.7 mm montowany na dachu wieży. Zastosowanie automatu ładowniczego umożliwiło zmniejszenie załogi wozu bojowego do trzech żołnierzy, kierowcy, dowódcy i działonowego. Jedną z najbardziej charakterystycznych cech czołgu K2 jest niezwykle zaawansowany system zawieszenia, stanowiący wielki atut w górzystym krajobrazie półwyspu koreańskiego. Umożliwia on Czarnej Panterze obniżanie i podnoszenia tyłu bądź przodu podwozia w celu zapewnienia lepszej możliwości celowania, ,,posadzenie’’ całego czołgu tak, aby doszło do obniżenia jego sylwetki, a nawet pochylenia się na bok.
Rewolucyjny rosyjski eksperyment
T-14 Armata, najnowszy produkt zakładów Uralwagonzawod w Niżnym Tagile, to bez wątpienia najbardziej oryginalna konstrukcja czołgowa współczesnego świata. Armata waży 55 ton, jest długa na 8,7, szeroka na 3,5 oraz wysoka na 3,3 metra. Jej uzbrojenie stanowi gładkolufowe działo kalibru 125 mm oraz dwa karabiny maszynowe, kalibrów 7.62 oraz 12.7 mm. Zdecydowanie najbardziej niezwykłą cechą rosyjskiego pojazdu jest jej wyjątkowy układ konstrukcyjny. Cała załoga czołu, składająca się z trzech żołnierzy, umiejscowiona została z przodu pojazdu, w specjalnej grubo opancerzonej kapsule. Wieża jest zaś bezzałogowa oraz sterowana zdalnie. Umożliwiło to uczynienie wieży oraz całej konstrukcji czołgu mniejszą, bardziej zwartą bryłą, a więc i potencjalnie trudniejszą do trafienia. Kolejnym ważnym rozwiązaniem zastosowanym w Armacie jest tak zwany system obrony aktywnej typu Afganit, umożliwiający wykrycie i śledzenie poprzez specjalny radar nadlatujących w kierunku pojazdu pocisków i rakiet, a następnie ich zestrzelenie.
Mocarny izraelski rydwan
Merkava, co po hebrajsku oznacza rydwan, to nazwa nadana całej linii izraelskich czołgów podstawowych produkowanych w kolejnych wersjach od roku 1979 aż po czasy współczesne. Podstawowym celem przyświecającym konstruktorom była maksymalizacja bezpieczeństwa załogi, czemu podporządkowano wszystkie rozwiązania konstrukcyjne. Silnik Merkavy umiejscowiono z przodu kadłuba, czyniąc z niego jakby kolejną warstwę opancerzenia. Umożliwiło to także zamontowanie dodatkowego włazu z tyłu pojazdu. Dzięki temu czteroosobowa załoga ma dodatkową drogę ucieczki w razie konieczności ewakuacji. Umożliwia to także, pod warunkiem wyładowania większości zapasu amunicji, przewożenia we wnętrzu czołgu kilku żołnierzy piechoty. Gruby pancerz sprawia, że izraelski wóz bojowy osiąga niebagatelny ciężar 65 ton. Merkava uzbrojona jest w działo gładkolufowe kalibru 120 mm, dwa karabiny maszynowe kalibru 7.62 mm, współosiowy karabin kalibru 12.7 mm wewnętrzny moździerz 60 mm.